Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnken
Är i tagen av att beställa en ny V70 och sitter i dilemmat att då jag nu ska välja bil så har jag kommit till det stadiet att jag har mellan en V70 D2 automat eller en D3 manuell att välja på.

Jag skulle vilja ha lite feedback från er på forumet hur ni skulle resonera. Men jag ska ge er lite bakgrund först:

Idag kör jag en A6 med automat, dvs att jag har börjat vänja mig med automat och tycker det är rätt behagligt.
Priset är inte av intresse då detta är en personalbil.

Så valet kommer då att stå mellan en V70 D2 automat med momentum-paketet eller så då en V70 D3 manuell med momentum och dynamic paketet.

Så egentligen kan man säga följande, jag väljer mellan automat och 115hk mot 136hk (samt ca 80nm mer vrid) med manuell låda, läderklädsel, treekrad ratt, 17" njord fälgar. Jag drar inte mycket husvagn eller dyl så jag det bör inte tas hänsyn till.

Kan tilläggas att jag kört en D2 automat en del och jag tycker att den är rätt behaglig och jag blir inte tokig av att den bara har 115hk.

Vad skulle ni välja och varför?
av Johnken
Bör tillägga att jag skulle vilja ha lite feedback på hur D3 manuell uppför sig. Passar den motorn med manuell låda? Maxeffekt och vrid verkar ligga i ett väldigt lågt spann vilket borde kunna göra den rätt lättkörd. Ska åka och provköra D3 manuell om ett par dagar.
av mattish
Jag har en D2 aut. som personalbil. Hade jag väntat någon vecka till att beställa hade jag kunna välja D3, vilket jag nog gjort. Jag blir inte tokig på att min är slö, men ibland är det lite för klen.
Aut. sköter sig bra och kör man försiktigt och långt ligger den på ca 0,5 l/mil.
D3 med PS hade inte varit dumt :P

Du får ju lädret i D3an...
av Malmstroem
Det hela kommer tillbaka till vad du tycker om att växla själv.

Jag hade alla dagar i veckan tagit en manuell D3 med mer utrustning framför en D2 automat.

DE utrustningen är synnerligen prisvärd. Speciellt som jag uppskattar läderklädsel -- det är skönt att bara kunna torka av leran från ungarna utan att behöva helsanera tyget på stolarna. Jag har i och för sig automat på D5:an -- främst för att köerna i Stockholmsområdet gör en sådan rätt bekväm.
Användarvisningsbild
av Knight8806
D3 är trevligare definitivt! Jag hade emellertid gärna valt en automatlåda till bilen då den manuella inte riktigt känns premium för mig (långa och odistinkta utväxlingar). Sitter man mycket i trafik är det också trevligare med automat. Förbrukningsmässigt skiljer det sig inte mycket och prestandamässigt så har du fler hästar samt mer i vrid, så du vinner mer på en D3, om du frågar mig.
Användarvisningsbild
av Perc
Har det kommit en ny svagare D3:a eller har jag missat nåt? Borde den inte ha något i stil med 170 hästar?
av Linqid
Perc skrev:Har det kommit en ny svagare D3:a eller har jag missat nåt? Borde den inte ha något i stil med 170 hästar?
Den motor som tidigare kallades D3 i 60/70/80-serien heter numer D4 (såväl FWD som AWD-varianten). "Nya" D3 är en 136-hästars variant av samma motor, dvs 2,0-liters femcylindrig.
av Johnken
Knight8806 skrev:D3 är trevligare definitivt! Jag hade emellertid gärna valt en automatlåda till bilen då den manuella inte riktigt känns premium för mig (långa och odistinkta utväxlingar). Sitter man mycket i trafik är det också trevligare med automat. Förbrukningsmässigt skiljer det sig inte mycket och prestandamässigt så har du fler hästar samt mer i vrid, så du vinner mer på en D3, om du frågar mig.
Jo jag hade gärna valt en D3 automat om det inte hade varit så att mitt företag enbart tar in miljöklassade bilar, dvs så är det D2 manuell, automat, D3 manuell och nu kanske en öppning även för D4 man. I så fall lär det bli aktuellt med en D4 manuell.

Har bokat provkörning imorgon så då får vi se.

Av tidigare erfarenhet är inte volvos manuella lådor alltför underhållande men jag bor i norrbotten och kör ca 80% landsväg och resten i Luleå. (Så mycket storstad som det blir i norrbotten. =) )
av mattish
Johnken skrev:
Knight8806 skrev:D3 är trevligare definitivt! Jag hade emellertid gärna valt en automatlåda till bilen då den manuella inte riktigt känns premium för mig (långa och odistinkta utväxlingar). Sitter man mycket i trafik är det också trevligare med automat. Förbrukningsmässigt skiljer det sig inte mycket och prestandamässigt så har du fler hästar samt mer i vrid, så du vinner mer på en D3, om du frågar mig.
Jo jag hade gärna valt en D3 automat om det inte hade varit så att mitt företag enbart tar in miljöklassade bilar, dvs så är det D2 manuell, automat, D3 manuell och nu kanske en öppning även för D4 man. I så fall lär det bli aktuellt med en D4 manuell.

Har bokat provkörning imorgon så då får vi se.

Av tidigare erfarenhet är inte volvos manuella lådor alltför underhållande men jag bor i norrbotten och kör ca 80% landsväg och resten i Luleå. (Så mycket storstad som det blir i norrbotten. =) )
Det är ju inte så att man inte står ut med en manuell V70, men det är inte någon upphetsande växellåda :P
Misstänker att det är en lagerbil du kommer köpa, undra vad det händer med våra avtal om två månader när V70 inte är miljöklassad längre...

ps: Börjar företaget på Vec?
av Johnken
Det finns faktiskt bilar som man nästan inte står ut i med den manuella lådan, t.ex en mercedes 190 E från 1990. =) Men man är nog kanske något kinkigare än genomsnittet då jag kört BMW större delen av min körkortstid och haft deras lådor som måttstock gällande känsla.

Lagerbil vet ja inte om det är eller ej. Leveranstiden påstås ligga kring 10 veckor så.

Yes det gör företaget. Du med eller?

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?