Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av putsare
Grabben har en v70-08 och han undrar var man ser tempen på kylarvattnet finns ju ingen mätare i instrumentet
av Rådlös
Det går att läsa ut om man har en OBD2-läsare och ett gränssnitt till någon form av visningsskärm. Vissa Androidtelefoner och I-pad (?) klarar det. Även vissa GPS.
Men det krävs som sagt utrustning och programvara.
Om något felar, överhettning etc. etc. så kommer det meddelande i informationsdisplayen.
Är du mer intresserad så finns det flera trådar om detta här på forumet. Sök på OBD2 och ELM327.
av Kryss70
Kör med en Kinesbyggd-elm 327. Det fungerar, men jag är inte alls övertygad om värdena som levereras.

Motortemperaturen kan visa allt mellan 20-35 grader efter stått över natten i väder +3 till +5 grader. Och det är ju minst sagt helknasigt, motorrummet må vara välisolerat... men kom igen.

Bränslemängden pendlar både uppåt och nedåt i procent åt alla håll. Kan möjligen köpa att systemet jobbar med övertryck vilket ändå inte förklarar en ökning av bränsle när det endast förbrukas under körning. Kvar återstår skvalpningar som lurar sensorn.

T.ex så visar bilen --- km, instrumentpanel visar tom stapel, torque visar 2% soppar kvar. Min hjärna visar :-O)
Soppapumpen vid macken visar 65-66 liter efter fullbordad tanking och autostopp. Alltså 4-5 liter kvar i bilen vilket ändå inte betyder 2% hur man än räknar (HMM)

Ändå värt pengarna att skaffa en sådan läsare, kostar ingenting.
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]