Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Fick på dubbdäcken i onsdags och vips så blev bilen snålare. Nu börjar det närma sig acceptabel nivå. Iofs har jag i princip kört bara långa sträckor, men nu visar färddatorn 0,5 liter mil istället 0,65 som den brukar stå på. Upplever även att bilen rullar lite lättare.

Är det fortfarande ett argument mot dubbdäck att det drar mer bränsle?
av mattish
StringerBell skrev:Har du smalare bredd på dubbdäcken?
Nix, det är en förutsättning att man har samma dimension på däcken för att man ska kunna jämföra ju.
Tom likadana fälgar som sommarhjulen. Skittråkigt :(
av mattish
StringerBell skrev:Det vore spännande att få mera data om däcken.
Vinter: 205/60-16 Hakka 7 dubb
Sommar: 205/60-16 Michelin? Däcken satt på när jag köpte bilen och misstänker väl att det är energydäck..
av mattish
dissonans skrev:Ofta kör man (jag) kanske lite lugnare när man fått på dubbdäcken..?
Ingen skillnad i körsätt. Innan har jag inte kommit under 0,55 när jag kört betydligt lugnare än vad jag gjort sen i onsdags.
av perhall
DUbbdäck kan rulla lättare än sommardäck, oftast inte.
Att Hakka 7 skulle rulla lättare än Mich Energy låter mkt orimilgt..
Och hur som helst skiljer sällan mer än 5% mellan trög- och lättrullande i förbrukning..
PH
av mattish
perhall skrev:DUbbdäck kan rulla lättare än sommardäck, oftast inte.
Att Hakka 7 skulle rulla lättare än Mich Energy låter mkt orimilgt..
Och hur som helst skiljer sällan mer än 5% mellan trög- och lättrullande i förbrukning..
PH
Passaten jag hade var sådan också, men där var sommar 235 och vinter 205 så där var det lite vettigt..
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]