Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har ägnar några dagar åt att försöka hitta ett bra och prisvärt DVD-system som har inbyggda LCD-skärmar i nackstöden, dvd-spelare kopplat till dessa och det ska monteras i en v70 II 2011. Jag har läst alla relevanta trådar på detta och andra forum utan att bli så mycket klokare.

Jag vill att barnen ska kunna se på film i baksätet vid långresor med hörlurar så att jag slipper höra ljudet och jag vill att prylarna är fastmonterade. I förra bilen hade vi lösa skärmar och det fungerade men inte bra! Ständigt sladdar som åkte ur, gick av osv. Skulle det gå att koppla till en USB sticka är det bonus. Skulle det gå att koppla in någon form av spelkonsoll är det bonus. Jag är medveten att det finns originalprylar som löser mitt önskemål men där är priset för högt för mig.

Det jag just nu har fastnat för och är nära att beställa är Bluepowers system Artikelnummer: BLP-H90-DVD, http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj ... dvd-s.html. Funktionellt verkar detta paket fylla mitt behov helt och priset är överkomligt. Det som stör mig är att det står att det passar bilar med årsmodell 2005-2010. Jag mejlade Bluepower och fick svaret att det är samma nackstöd till 2010 som till 2011. Jag mejlade då tillbaka och frågade varför de då inte står 2005-2011 i vallistan men har inte fått något svar. Jag tycker dessutom att Bluepowers nackstöd ser helt annorlunda ut jämfört med mina original nackstöd. Utöver det ser deras skinn ut att skilja sig mot det som är i min bil, jag har det som brukar kallas svart halvskinn (Vittinge M-grå Te/Lä E801) (som jag tycker mer verkar vara någon form av syntetskinn) Det är helt slätt medan Bluepowers nackstöd ser mer ut som riktigt skinn. Är utfromningen av nackstöden inte allt för avvikande kan jag kanske leva med att skinnet/tyget skiljer sig åt.

Jag behöver goda råd. Finns det någon annan lösning/leverantör jag borde välja istället. (jag är fortfarande inte intresserad av lösa skärmar eller Ipads etc. som jag läser att många föredrar :D )
Är det någon på forumet som har erfarenhet av att montera Bluepowers system, kanske till och med i en V70 av årsmodell 2011?
Du får bli testpilot och berätta för omvärlden vad du tycker!

Jag har redan min uppfattning klar när det gäller de prylar som säljs under namnet Bluepower..
Är man ute efter upplevd kvalité eller faktiskt kvalité så ska man kolla efter något helt annat.
Visst var priset överkomligt, men några funderingar är hur och var kabeln ska anslutas? Drar man den på "insidan" ryggstödet eller sticker den ut från nackskyddet och ska gå på utsidan ryggstödet? Själva DVD-spelaren är ju lös och ska monteras annorstädes. För att det ska vara intressant att montera spelaren i tex bagaget måste det gå att få in mer än en film i taget på den. På bilden verkar den ha hål ett SD-kort, men vilka format klarar den? Sedan tycker jag (och mina barn) att 7" är ganska litet, vi har 9" nu på våra lösa skärmar och det är mycket mer lämpligt.

En annan fundering som troligen är svårare att få svar på är om whiplash-skyddet och funktionen hos Volvos nackskydd påverkas av dessa?

Har du kollat på en bra och större takskärm, kanske 12"? Tycker de är rätt smidiga. Alla kablar dras osynligt ovan innertak och de blir små när de fälls ihop. Nackdelen är väl att alla bak måste se samma.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]