Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nuvarande börjar närma sig 22k så jag har lite smått börjat kika runt efter något annat men vet inte riktigt vad som är värt att satsa på.
Är inne på V50 D3 Classic Momentum MY12 eller D4 med automat men måste förstås utforska V70 också.

Skulle helst vilja ha en XC60/XC70II 2,4D/D3 eller D5 AWD alternativt en V70II D5 AWD och då MY10 eller nyare för att komma åt dubbelturbon men tycker de blir lite väl dyra, verkar vara från 270k och uppåt som gäller allra helst då jag inte vill ha alltför mycket mil på mätaren. Gamla D5:an är förstås en bra motor men är törstigare och dyrare i skatt så undviker helst den.

Ett alternativ är förstås V70II 2,4D MY10, alltså den med 175hk. Många verkar nöjda med både prestanda och förbrukning med just den motorn och sen finns ju även Polestar. Hur är automaten med den motorn?
Hur är V70II D3, funkar det bra med 2-litersfemman i den bilen?

Har åkt V40 och trivdes bra med den storleken samtidigt som det är ganska skönt att ha lite plats kvar i bagageutrymmet efter att man hinkat in hundburen i V70n. V70II känns som att det är lite mera bil än V50 men V50 är fortfarande en väldigt trevlig bil så är ingen direkt deal breaker.

Kör 4-5000mil om året, hade det inte varit för det hade en 2,5FT legat nära till hands men de är för törstiga. 1,6D/Drive känns ganska ointressanta också, lite för klena för den bilen och gillar inte riktigt gången i motorn heller.

Har förresten V70-dieslarna samma dumma funktion som V50 D2/3/4 med manuell låda har där man måste trycka ner kopplingen okristligt långt för att ens kunna starta bilen?

Nån som har några inputs eller andra förslag? :)

Ett alternativ är förstås att vänta till efter vintern och se vad som händer på begagnatmarknaden.
har du en 140hk i dag så kommer en d4/d3 163hk kännas som en raket :) satt och slö surfa och såg att på bilia får man en helt sprillans v70 d4 s/s momentum de med läder och 17" och aut för 307000:- och slår man till typ nu så får man komplettta vinter på alu gratis på lagerbilar, så hade jag vatt i dina skor och funderat på en beg v70 för 270 så hade jag hellre puttat till dom pengarna och fått en helt ny med garantier och 0 mil på mätarn!
fanns även manuella varför man nu skulle vilja ha en sån men det är en helt annan diskusion
Hehe ja kvickare än 140-monstret lär alla de jag kikar på vara. :-)
Var kanske lite otydlig men jag tycker 270 är lite för mycket och är därför jag skippar awd så köpa nytt är tyvärr inte aktuellt. Så även om det är ett bra pris på D4:an så är det inte riktigt ett alternativ, men tack ändå för tipset. :-)
Kampanjerna på nybil gör att nyare begaganade ofta har rejäl prutmån -- i alla fall om säljaren vill sälja.

Behöver du en högre bil så är XC modellerna bra. Om inte så betalar du en del i "onödan" genom högre bränsleförbrukning.

Alla nyare Volvodieslar har samma automat, en AW med sex växlar. Jag har (prov)kört nästan varje årsmodel sedan den kom och för mig är det ingen större skillnad. Visst är den något bättre på senare årsmodeller -- men skillnaden är inte stor. Bästa beskrivningen är att den duger. Jag har en själv. Lite slö, lite hög förbrukning, ibland något osnygga växlingar -- men i stort helt OK.

Fördelen med automat är att du bara behöver sätta foten på bromsen och trycka på knappen när du ska starta den. Fungerar bra.
kör båda v50 och v70 i jobbet v50 2.0 d är pigg att köre men ingen komfort tyckar jag v70 är MYCKET bättra vi har my10 så 175 hk och den är pigg går snålt om man kör ordentlig och sen platsen i den är bra får du inn en hundbur i v50?? nej köp en v70 då blir du nöjd
Malmstroem:
En högre bil hade varit snodigt när man är upp till stugan men är inget krav, hade det inte varit för priset hade nog en XC60 varit ett givet val men pengarna styr en hel del valet av bil för mig. :(

Automat vs manuell är jag lite kluven inför, kanske gör sig själv iofs om nu V70 har samma startförfarande som V50. Är väl mest den lite högre förbrukningen som tar emot när det kommer till automat, men kör mest landsväg så i slutändan kanske det inte skiljer så mycket mellan manuell och automat för min typ av körning. För det är väl främst vid stadskörning som automat är törstigare.

kekke:
Hade hem en V50 i somras, tycker den var skön att köra och då var det ändå den lite trötta D2:an.
Hundbur går att få in, MIM SL t ex går in i en V50 medans V70 tar den snäppet större SXL.
Hmm,,, du har skrivit att du inte vill ha en törstigare bil x antal ggr nu.

Då bör du definitivt inte fundera på XC modellerna, de har mycket högre luftmotstånd och lägre utväxling i drivlinan än övriga modeller vilket gör dem mycket törstigare än motsvarande modeller utan XC.
Nä visst är det så, även om specarna antyder att XC är ganska snåla så lär verkligheten vara en annan. Men som sagt de är redan avpolleterade.

Står väl egentligen mellan V70 2,4D(175hk) och D3(163hk) om man bortser från V50 sålänge.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]