Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min XC70 D5(185hk) -08 manuell så är det stor avvikelse mellan förbrukningen som står i datron och den jag räknar fram med trippen och tankad volym.
Datorn säger oftast runt 0,65l/mil, men vid tankning så brukar det sluta på drygt 0,75l/mil, alltså mer än 15% skillnad.
Detta under sommartid utan tillsatsvärmare, så nu blir det väl ändå mer under vintern.
Är det någon mer som upplever samma differens, eller har jag något strul med min bil?, tycker den drar lite väl mycket.
Just Volvos dieslar verkar vara sämre på att estimera förbrukningen än andra. Har haft 2st Volvobensinare och dessa har legat inom 5cl från verklig förbrukning. Min gamla diesel 5-serie låg inom samma felmarginal.
Min D3 AWD snittar nog 0,74 vid pump och 0,71 i färddatorn. I princip alla tankningar har en skillnad på 0,03 liter/mil.
Det är ett känt faktum att färddatorn inte visar rätta förbrukningssiffror. Gäller förmodligen alla bilfabrikat?
Jag tror datorn mäter på spridarpulserna hur mycket den sprutar in? Att mäta flöde med instrument är fullt möjligt. Man gör det i flygplan och andra farkoster, men det är tämligen dyr utrustning. Det sitter små skovelhjul på bränsleledningarna som räknar fram hur mycket som har flutit förbi. I ett flygplan är det ju livsviktigt att mäta rätt så där får det kosta. Bilfabrikanter är i ett mer pressat läge och måste jaga enkronor, euro, pund, dollar, yen och avväga nytta mot pris. Därför blir det så här. Alltså: Lita inte på färddatorns förbrukningssiffror. (Och än mindre på fabrikanternas siffror. Det finns många trådar på forumet om detta)
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Vojje skrev:Den går kanske att kalibrera. Mot en viss avgift, såklart. :evil:
På min gamla BMW från förra århundradet så gick man själv bara in i menyn på färddatorn och knappade in hur mycket man ville kalibrera och vips så visade den rätt sen.

Allt blir inte bättre med åren, Nuförtiden verkar inte en så enkel o bra funktion finnas på någon bil.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]