Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stoffemannen
Hej
Någon som har en T4F? Är ni nöjda med era?
av Droopy
Nöjd än så länge, har dok bara haft min sedan i somras, överlägsen komfort, tyst och hyffsat pigg motor, smårycker lite när den är kall första kilometern oavsett bränsletyp, verkar dok vara ett vanligt fenomen på dessa motorer, har kört V60 med T3 och andra V70 T4or och de betedde sig på samma sätt.

Bränsleförbrukningen är som den är med mitt körsätt och alla dagliga småturer, snittar 1,4 nu på Ethanol.

Ska väl tillägga att jag inte drar varken släp el husvagn så på den biten får någon annan svara, men jag tippar på att är man ute efter en dragbil fins bättre motoralternativ.
av eijo
Hej!
100% nöjd med min. Har haft den i snart 1, 5 år. Har aldrig märkt några ryckningar. Powershift lådan växlar mjukt och rappt.

Köp!
av MattiasD
Nu har jag inte en V70, men en V60 med T4F. T4F är förmodligen den bästa vardagsmotorn till /V60V70 som passar de flesta. Den är hyffsat snål och jag ligger nu på straxt under 1 l/mil (siffran i signaturen är inte uppdaterad). Jämfört med 2.5FT är den, i mitt fall, 10% snålare, Att skillnaden inte är större beror påatt jag nu kör automat, adaptiv farthållare och några gånger med släp, som drar upp snittförbrukningen. Det är troligen inte omöjligt att köra T4F med manuell låda på 0.9 l/mil E85. Jag är nöjd med T4F och skulle välja motorn igen.
av perhall
Ja, mkt bra grundmotor. ÄR också förvånad över MattiasD:s lilla diff i förbrukning mot 2,5FT men det beror nog på lugn körning (2,5T/FT är riktigt törstig om man kör hårt men snål om man kör lugnt) och att det är PS/aut i T4F.
Har haft 2 st T4, en MY11 och en MY12. MY12 går mycket mjukare och jag funderar på om det har med S/S att göra, att något gjorts om för att göra den mer lättstartad. Tystare på tomgång och går mjukare särskilt vid lugn körning. Däremot märkte jag inte några ryckningar varken i MY11 el MY12.
/PH
av MattiasD
Jo, skillnaden i förbrukning mellan stor och mindre motor minskar vid lugn körning. Även om jag kör ungefär samma, är skilljer förutsättningarna att det blir svårt att jämföra. Det vore kul att någon gång få en V70 T4F Momentum, manuell som hyrbil för att jämföra förbrukningen med min förra 2.5FT.

Jag kan tillägga att jag heller inte har några ryckningar.
av stoffemannen
Det låter bra. Hur har dom fungerat under vintern? svårartade? Kör ni på etanol vintertid eller väljer ni att köra på bensin då?

Jag slog till då jag hittade en V70 T4F MY12 som gått 2400 mil. Ice White, R-design, aut, sollucka, RSE, el-baklucka, el-speglar, tonade rutor x5. Kommer nog bli ett lyft från min nuvarande v70N-03 hoppas jag. Olidlig väntan bara..
av Rådlös
Mycket av ryktena att etanolbilar skulle vara svårstartade på vintern är betydligt överdrivna. Dom flesta ryktena kommer från personer som inte har kört någon FFV.
Oljebolagen har själva valt att blanda 75/25% under vintermånaderna. Det motiveras med att "säkerställa kallstartsegenskaperna". Därför är alla "egna" blandningar med mer bensin helt onödiga och kostsamma. Dessutom är alla FFV-bilar utrustade med motorvärmare. Där finns också en hel del rykten med svävande bakgrund om dessa motorvärmare. Många "förståsigpåare" säger att den är ett måste under 0°C. Volvo själva t.ex säger "under -15°C bör motorvärmaren användas". Men det är ju inget märkvärdigt med detta. Det är ju sådant som även gäller en bensinmotor.
Förra vintern startade jag min V70 2.0F i -27°C utan motorvärmare vid ett extremt tillfälle, utan några problem. Jag har aldrig kört min bil på annat än E85 (E75).
av MattiasD
Alltid E85 och jag håller med de andra talarna att startproblem och E85 är överdrivna.

Grattis till bilköpet!
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]