Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av classebmw
#693498
Har idag en -08 2,0F manuell.
Fick idag en bra deal på en -09 2,5FT Aut.
Frågan är, dra 2,5an mer bränsle kontra min bil idag?
Kör på 1,2 i snitt uslaget på 3000 mil som vi köt bilen.
110km/h ligger 2,0an på 3500 varv men det lär inte 2,5an göra.
av jpennerb
#693550
Svar på frågan så JA självklart! Automat och större motor kommer öka medelförbrukningen(Snittar själv ca 1.6l/mil). Vid landsvägskörning kan det säkert bli lägre. 2.5FT aut ligger på ca 1800varv vid 100km/h.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregåede inlägg...
Användarvisningsbild
av Guligan
#693603
Med en tung gasfot så drar 2,5FT en del. Men på jämn landsväg i jämn hastighet så tror jag skillnaden i förbrukning är minimal. Jag snittar ungefär 1,35, väldigt blandad körning. (Tankar E85)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#693624
Jag harhaft båda två; En 2,0F MY08 samt en 2,5FT MY10.

Min 2,5FT drog EXAKT samma som 2,0F. Jag mätte båda under 6.000-7.000 mil vardera. Mätte varenda tankning vid pump då jag loggar detta i en körjournal GPS:en. Båda slutade på 1,2-1,25 l E85 per mil. Tänk på att 2,0F går på hysteriskt höga varv och är lågt växlad i hela registret. Med min 2,0F lade jag i femman redan i 50km/h...........

Dock hade jag inte automat så jag gissar att det gör 1-2 dl per mil beroende på körsätt.
av jpennerb
#693754
dst02 skrev:Det är enbart etanol du kör på med ett snitt på 1,6 liter då va? Mycket stad då eller?
Stämmer bra, kör bara med etanol i tanken samt större delen i stan(50-60km/h) en stor anledning för att jag kör automat. Blir många korta körningar mellan hemmet - dagis, hemmet - affären vilket inte gynnar förbrukningen! Men istället med full packning, takbox och snabb motorvägskörning(130) och landsväg(80-100) med en hel del omkörningar så drar den runt 1.2l/mil vilket jag tycker är ok! Vi kör knappt 1000mil om året så förbrukningen känns som det kvittar! :D

Ska bli spännande i vinter med massor med kallstarter samt korta körningar :roll: Gissar att medelförbrukningen kommer börja med en 2:a...
av classebmw
#693773
Det blir nog affär på måndag, lite trött på 145hk.
Ville ha en diesel men min lokala handlare har inga inne samt vet inte när han får in heller.
Vi kör ganska mycket 2.5 - 3k mil, frugan kör den till jobbet varje dag.
6 mil om dagen på motorväg så det ska bli skönt med en tystare förarmiljö.
av dst02
#693776
jpennerb skrev:
dst02 skrev:Det är enbart etanol du kör på med ett snitt på 1,6 liter då va? Mycket stad då eller?
Stämmer bra, kör bara med etanol i tanken samt större delen i stan(50-60km/h) en stor anledning för att jag kör automat. Blir många korta körningar mellan hemmet - dagis, hemmet - affären vilket inte gynnar förbrukningen! Men istället med full packning, takbox och snabb motorvägskörning(130) och landsväg(80-100) med en hel del omkörningar så drar den runt 1.2l/mil vilket jag tycker är ok! Vi kör knappt 1000mil om året så förbrukningen känns som det kvittar! :D

Ska bli spännande i vinter med massor med kallstarter samt korta körningar :roll: Gissar att medelförbrukningen kommer börja med en 2:a...

Rätt ok förbrukning då,kör min 9-3 kombi med aut,200hk på etanol på ungrfär desamma i stan å samma körsätt.
av Mwi
#693802
Kör ni 2500-3000 mil/år borde ni få ekonomi i en diesel. Själv kör jag privat en 2,5FT 2010 med automat, den är högre växlad jämfört med tidigare modeller 3000 rpm = 170 Km/h. En snitt förbrukning på 1,66 l/mil med ganska mycket stadskörning. Men V70II blir ganska törstig om man går över 120-125km/h oavsett motor, men kör jag landsväg utan att köra om och snittar ca. 80 km/h har jag kommit ner till 0,8l/mil på etanol. I jobbet kör jag en 2,4d 2010 automat som snittar 0,66l/mil med "hård"gas men sammanfattningsvis med 2,5FT slipper man alla vibrationer och det blir mycket bättre komfort och betydligt roligare, det händer något när man gasar.
av MattiasD
#693830
Mwi skrev:Kör ni 2500-3000 mil/år borde ni få ekonomi i en diesel.
Jag har räknat många gånger för att försöka få klarhet i frågan ekonomisk lönsamhet. Som kommentar till ditt påstånde säger jag - möjligtvis med D2 motorn, förutsatt att etanolpriset och dieselpriset relation ligger fast. Men allt tyder på skenande dieselpris framöver är även det tveksamt. Övriga dieselmotorer i V70 blir aldrig ekonomiskt lönsamma. Nu jämför jag inte med 2.5FT, utan med T4/T4F. De motorerna är bästa valet vad gäller ekonomi i ny V70. Givetvis kan enskilda exemplar av begagnade V70 vara bra, om priset är rätt.

Jag körde min 2.5FT på 1.11 l/mil E85. Men så kör jag alltid långa streckor.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]