Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fidde69
Tjenixen.

Ny här sen några minuter sen och min fråga är följande:

Vad skall man se upp med och testa vi ett ev köp av V70 DRIVe MY11?.
Har läst mig till här på forumet att motorn kan gå lite ryckigt vid ett speciellt varvtal och oftast i ett svagt motlut men jag undrar om det finns fler kända fel man kan få åtgärdade då det är 2,5månaders nybilsgaranti kvar.

Tackar på förhand. /"Fidde"...
av theodor
Kända fel är ju ett stort begrepp men ska förklara vad vi har råkat ut för. Motorn är för liten i förhållande till chassit med detta uppstår motorvibrationer som volvo kallar för produktegenskap. Vibrationerna känner man vid 1300 till 1600 varv med jämn gas. Det går inte att trimma dessa motorer. själv skulle jag hellre köpa en D3 även om den är något dyrare, jag kommer aldrig mer att köpa en drive 1.6 diesel. Verkstäderna förnekar vibrationerna och kallar det för produktegenskap, dem vill helt enkelt inte befatta sig med dem här bilarna.

Lyssna gärna på fler volvoägare och bilda dig en uppfattning själv men kom ihåg att säljare påstår att det inte finns några fel på dem här bilarna det har dem fått uppefrån i volvo hierarkin.
av Gourmand
Motorn går utmärkt att optimera via både BSR, men kanske ännu bättre via Rica. Ägaren till min tidigare 1,6 Drive har just gjort den lilla operationen och just "durrandet" mellan 1300-1600 varv som theodor nämner, är som bortblåst. Effekten är bara ökad från 109 hk till 125 hk, men naturligtvis med ökat vrid. BSR använder ett högre effektuttag, 139 hk, om jag minns rätt. Vibrationerna/durrandet är inget fel utan mer en skönhetsfläck, som man antingen irriterar sig på eller också inte tänker på. Annars hållbara motorer med garanterat lång livslängd och med en rimlig motoroptimering (OBS ! inget fultrim) blir motorn mer harmonisk till den relativt tunga V70.
av dst02
Motorn går inte oljämt pga att bilen är tung i just varvtalen 1600-1900 varv, de är något relaterat till mjukvarufel etc.
Vad som däremot stämmer är att verkstaden inte vill göra något åt de tyvärr.
I övrigt så se upp för allmänt gnek,gnissel,knaster,biljud och annat som kan få en att bli rent vansinnig i interiören, så fort den lilla motorn börjar gå tungt så triggas interiörens hela oljudsorkester att spela för fulla muggar.
Ac´n kan morra å föra väsen i kallare temperaturer, kopplingen som skränar å för oväsen och ibland tjuter till när man trycker ner kopplingspedalen osv osv osv osv.
av Gourmand
Provkör en bil och kolla själv. På forum likt detta hyllas som regel versioner med så stora motorer som möjligt, i verkligheten verkar de flesta vara fullt nöjda med den lilla, men lagom vridstarka dieseln. Samma sak med detaljkvalitet, den är bra på dessa bilar. Om det sen kan komma något "gnissel/gnek" från någon plastdetalj ibland är väl knappast något som stör särskilt många. Prova själv !
av dst02
Gourmand skrev:Provkör en bil och kolla själv. På forum likt detta hyllas som regel versioner med så stora motorer som möjligt, i verkligheten verkar de flesta vara fullt nöjda med den lilla, men lagom vridstarka dieseln. Samma sak med detaljkvalitet, den är bra på dessa bilar. Om det sen kan komma något "gnissel/gnek" från någon plastdetalj ibland är väl knappast något som stör särskilt många. Prova själv !

Ja du kanske är en sån som tuggar å sväljer allt och tycker att 3-400 000,- för en ny bil gott kan gneka och föra oljud men den stora mängden som köper en premiumbil( även att volvo INTE är de) accepterar sånt.
av Gourmand
stefan.li skrev:Jag vill bara tillägga att jag är supernöjd med min 1,6 my11
Många jag mött har varit nöjda med dessa bilar. Dom är snåla, komfortabla, tystgående och vettigt byggda om man jämför med en del av Volvos senaste skapelser. Desutom har dessa motorer med rätt skötsel nästan evig livslängd. Det är vad jag kallar för "premium" - ett i övrigt meningslöst ord, påhittat av biltillverkarnas marknadsförare och som inte säger någonting om en bils verkliga och långsiktiga kvalitet. Lycka till med ditt V70-köp !
av stefan.li
Gourmand skrev:
stefan.li skrev:Jag vill bara tillägga att jag är supernöjd med min 1,6 my11
Många jag mött har varit nöjda med dessa bilar. Dom är snåla, komfortabla, tystgående och vettigt byggda om man jämför med en del av Volvos senaste skapelser. Desutom har dessa motorer med rätt skötsel nästan evig livslängd. Det är vad jag kallar för "premium" - ett i övrigt meningslöst ord, påhittat av biltillverkarnas marknadsförare och som inte säger någonting om en bils verkliga och långsiktiga kvalitet. Lycka till med ditt V70-köp !
Man hittar missnöjda ägare hos alla bilmärken. Jag har kört 3000 mil med min den har gått totalt 6000 mil och jag har aldrig haft några av dom problemen som tas upp här. Den är inget kraftmonster men är det man är ute efter funderar man nog inte på en 1,6:a iallafall. Förbrukningen är underbar ligger på ca: 0,53 blandad körning och 0,43 landsväg och jag har i snitt tankat 1 gång i månaden sen jag köpte den vilket känns riktigt bra :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]

Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]