Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kloka!

Köpte min XC70 -09 för ca ett år sedan av en handlare. Bilen var snyggt rekondad men när jag haft den ett tag så hittar jag lite grejer som föregående ägare har tappat ner mellan baksätet och lastutrymmet. Det var lite lappar, parkeringsbiljetter, en limtub och lite annat. Med bland detta var också 3 eller 4 fjädrar som jag då antog kom från något som fraktats i bilen och funderade inte mer på det.
Häromdagen hittade jag ytterligare en likadan fjäder som jag är säker på inte fanns där förut. Fjädern är kanske 2 cm i diameter och 6-7 cm lång.
Någon som vet om dessa kommer från bilen eller är något som fraktats i den?
Bild
Att det är en fjäder från en fågel kan vi nog utesluta tror jag. Möjligen från en rostig fönsterhake då :D

I sittdynorna är det så vitt jag vet bara skumgummi eller liknande. Det enda jag kan komma på som finns i dessa trakter och som möjligen innehåller en fjäder är bälteslåset. Det borde väl sitta någon slags fjäder där såm gör att knappen fjädrar ut igen efter att man lösgjort bältet?
Ahhh! Vad bra att du kan utesluta alla fåglar utom fönsterhaken, måste erkänna att jag var lite orolig där :D
Skämt åsido.
Det bör i så fall vara en funktion som inte märks så tydligt eftersom det sedan länge har fattats 3 eller 4 av fjädrarna.
Bälteslåsen ska kollas imorgon. Tack för tipset.

Någon mer som kan gissa, eller rent av vet?
Mätte fjädern (spiralen). Den är 45 mm lång och 18 mm i diameter.
Har inte haft tid att kolla i bilen än men ska göra imorgon.
Kan det vara till sätena som faller ut i nederkant?
Bälteslåsen kollade utan att det verkar något konstigt.
Stoppningen i sätena verkar som vanligt.
Jag lutar åt att det är något som transporterats trots allt.
Öppen för fler förslag ändå...
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]