Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hej, vi har en volvo s80 2,5ft -09 som har gått ca 14500 mil. Har märkt att motorn rycker kraftigt och inte svarar på gaspådrag, körde bilen i 30 minuter innan vi körde på motorvägen i ca 140 km/h. En kort stund efter ca 5 minuter börjar den rycka och hacka, svängde av motorvägen efter en stund och körde ut på landsväg med en rätt långsam fartökning ändå rycker den är detta vanligt problem eller? Har haft den i 350 mil och alltid tankat etanol ca 8 gånger. Innan de ca 8 tankningarna med etanol var den fulltankad med bensin.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det får nog bli så, hoppas det hjälper.
Användarvisningsbild
av Vojje
simonhalmstad skrev:Det får nog bli så, hoppas det hjälper.
Om det gör det så finns det ju renande tillsatser på flaska (typ samma som i bensinen fast mer koncentrerad) om du vill köra på etanol kontinuerligt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Har gjort det fast bara till en mack inom samma bolag kanske hjälper om jag byter till ett annat bolag?
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag har bara kört E85 och många med mig gör likadant, det behövs inte någon "ren" bensin imellanåt i 2,5FT`n.

Det kan vara något fel på bilen också, hade en V40T4 för många herrans år sedan och den började gå jättedåligt helt plötsligt så jag åkte till närmaste volvoverkstad men dom sade att jag lungt kunde åka vidare så jag kom hem.
Min lokala verkstad konstaterade ett sprucket tändstift (hade tvättat motorn tidigare) så den gick på 3Cylindrar..
av MattiasD
akterspegel skrev:Jag har bara kört E85 och många med mig gör likadant, det behövs inte någon "ren" bensin imellanåt i 2,5FT`n.

Det kan vara något fel på bilen också, hade en V40T4 för många herrans år sedan och den började gå jättedåligt helt plötsligt så jag åkte till närmaste volvoverkstad men dom sade att jag lungt kunde åka vidare så jag kom hem.
Min lokala verkstad konstaterade ett sprucket tändstift (hade tvättat motorn tidigare) så den gick på 3Cylindrar..
Så är det varje gång det förekommer motorstörningar - biobränslen beskylls utan att någon egentligen har en aning.

Har ryckigheten kommit med senaste tanken E85 skullejag förslå att tanka E85 vid en annan mack nästa gång. Annars kan det ju vara bränslepumpen?
Användarvisningsbild
av Vojje
MattiasD skrev: Så är det varje gång det förekommer motorstörningar - biobränslen beskylls utan att någon egentligen har en aning.
Har ryckigheten kommit med senaste tanken E85 skullejag förslå att tanka E85 vid en annan mack nästa gång. Annars kan det ju vara bränslepumpen?
Det roliga är att MattiasD själv skyller på E85, utan att han fattar det, när han föreslår att tanka från en annan mack framgent.
Sedan ger han själva bilen en rallarsväng med att försöka hitta en defekt del, helt slumpmässigt.
Men visst, det kan nog vara så att E85 har förstört bränslepumpen. Vore knappast den första :(
av Tim
Vojje skrev:
MattiasD skrev: Så är det varje gång det förekommer motorstörningar - biobränslen beskylls utan att någon egentligen har en aning.
Det roliga är att MattiasD själv skyller på E85, utan att han fattar det, när han föreslår att tanka från en annan mack framgent.
Sedan ger han själva bilen en rallarsväng med att försöka hitta en defekt del, helt slumpmässigt.
Men visst, det kan nog vara så att E85 har förstört bränslepumpen. Vore knappast den första :(
Problem med ryckningar på 2,5ft motorn förekommer och kommer när det är mindre än en kvartstank kvar. Är det då ryckigheterna kommer så har du en defekt bränslepump. Det skulle även visas vid en felkodsavläsning!

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]