Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av veeseventy
Skulle ønske det var en option i Sensus som gjorde det mulig å endre fargen i instrumentcluster (og resten av interiørbelysningen som i V40), men i mangel av denne muligheten på min V70 ønsket jeg meg iallefall en farge som var mer egnet til mørkekjøring og som gir kupeen en mer koselig/varm/"mysig?" atmosfære enn standardbelysningen.

:idea: Ved å legge en bit farget plast (jeg brukte cellofanpapir) under den hvite led-modulen i instrumentet, kan en "tune" lyset til akkurat den fargenyansen og lysstyrken som en ønsker seg. :D

Standardbelysningen er lekker nok å se på, men ved kjøring i mørket kan den bli litt vel distraherende og led-lyset er litt "kaldt og sterilt" synes jeg, ikke så koselig/mysigt som jeg vil ha det i kalde, mørke, våte skandinaviske høstkvelder...
Jeg vurderte grønt, rødt, gult eller orange lys, men valget falt til slutt på orange, da grønt blir litt for lite "mys", rødt blir litt for mørkt i skumringslys, og gult blir litt over the top i det beige interiøret. Jeg har også tidligere sett varianter av orange i flycockpiter og opplevd det som svært behagelig i mørket.

-For å komme til led-modulen må instrumentclusteret tas ut, jeg fulgte denne oppskriften;
Bild
Bild
Bild
-På oversiden av instrumentclusteret er det et plastlokk som er festet med to små blanke stjerneskruer, under dette lokket ligger led-modulen i en utsparing. I denne utsparingen er det plass til et tynt fargefilter. (eller gråfilter om man bare ønsker å dempe lysstyrken).
Monter delene igjen og nyt resultatet! :-)-)
Bild
Bild
En ekstra bonus er at refleksene fra instrumentet i frontruten er langt mindre plagsomme nå som lyset har en mer "dempet" fargetone.
Da et fargefilter nødvendigvis demper lysstyrken noe, er den relative lysstyrken til bejeningsknappene i dashbord og dører blitt høyere. Jeg kan nå justere til full lysstyrke i alle knapper uten å bli blendet av instrumentet! :)
Veldig fornøyd med resultatet! Mye mer behagelig å kjøre i mørket, samt at kupeen har fått en litt "varmere" atmosfære :D
Takker! :)
-Hvis noen prøver med andre farger så kan dere jo legge bilder her i tråden, så kan man sammenligne "looken" med grønne, blå, røde etc... :wink:

-Husk bare å være forsiktig ved demonteringen, så det ikke blir riper eller merker i instrumentet eller omkring... lett å irritere seg over sånt da det er det stedet i bilen som man kanskje ser aller mest... :lol:
Jag har inga direkta planer på att göra så här, men tänker att för den som vill experimentera med olika färger så finns det ju speciella transparenta ark för att göra overheadbilder. Finns både för bläckstråle- och laserskrivare. Kostar dock några kronor styck. Men i t.ex Paint eller något liknande program kan man ju göra ett helt A4-ark med flera fält med olika färger. Så i princip räcker det med ett sådant specialark.

veeseventy: Hur stor bit ungefär skall färgfiltret vara? Ett A4 ark är ungefär 21 x 29 cm.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.