Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselanddust
Hoppas det finns några här på forumet som haft ett antal förmånsbilar/tjänstebilar som kan ge mig goda råd. Jag har min första förmånsbil och till våren är det dags att göra sig av med den och skaffa en ny. Frågan är då vad som är smartast, hur brukar ni göra? Vad får man göra?

Mitt företag vill ha tillbaka 50% av nybilspriset för bilen, hur jag gör verkar vara mer upp till mig. Så:

* Byta in den? För och nackdelar? Jag antar att det är dåligt egentligen så länge man inte är orolig för att mer än 50% av värdet är borta och man kan förhandla om det hos handlaren.

* Köpa den själv och sälja vidare? Det lockar ju, en V70 2,4D (175 hk) med Momentum Business(som köptes med bra kampanjrabatt), drag och automat med uppskattningsvis 6500 mil på mätaren borde väl vara värd mer än 50% av nypriset vid en privatförsäljning? Men hur funkar detta skattemässigt om jag köper en bil av företaget och direkt säljer vidare? Får man ens det?

* Andra lösningar?

/dieselanddust
Användarvisningsbild
av falcon
om man ska köpa loss en förmånsbil/tjänstebil osv så ska priset vara marknadspris/ värderad av akturiserad firma.
annars är risken mkt stor att du åker på förmånsvärde på mellanskillnaden.
dock så "kan" ju priset bli nedsatt pga sliten inredning/ dåliga bromsar eller annat.
Användarvisningsbild
av Guligan
Förmodligen har din arbetsgivare ett leasingavtal med restvärde på 50%? Därav att man "vill ha tillbaka" 50%?
Som Falcon nämner är det dock ett marknadspris du skall betala. Gå till en återförsäljare och få den värderad.
Om det är ett finansiellt leasingavtal så är det leasetagaren, dvs din arbetsgivare som äger ett ev övervärde.
av specos
Vad får du köpa loss den för då? Det är ju det som är det intressanta. Får du köpa den under värdet så blir det en förmån för dig. Jag kan inte heller tänka mig att din arbetsgivare vill ge bort pengar till dig gratis?

På blocket verkar du kunna få ut ca 180 000:- för en sådan bil IDAG. Till våren har det gått ett halvår och värdet ligger kanske på 165 000 kr. Jag gissar att din arbetsgivare gav nånstans runt 300 000 för den? Inte jättemycket att spela med således om du vill göra en vinst. Sen kan ju ett alternativ vara om du eller nån i din närhet har behov av en bil till ett bra pris (vilket det ju troligen ändå blir).
av Rådlös
Jag har kört leasingbilar i jobbet, men det är flera år sedan nu. Jag hoppas att du har fått fullständig information av din firma om hur kontraktet ser ut.
Vi fick lösa in våra leasingbilar när företaget tyckte att det inte var så lönsamt längre. Då fick vi åka till en (valfri) auktoriserad märkeshandlare och han gjorde en värdering. Det var den som gällde sedan. Vår firma, som är en stor koncern, hade eget finansbolag och det var dom som ägde bilarna. Vi fick köpa bilarna till förmånliga lån och måttlig ränta så det var förhållandevis snabbt avbetalat.
Några 50% var det aldrig tal om utan det var den marknadsmässiga värderingen som gällde.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]