Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Länge sedan jag skrev här nu. Det kan ju bara bero på att Volvo tillverkar så bra bilar :)

Men... idag när jag, som så många andra, satt i en ovanligt seg bilkö så såg jag på GPSen att kylarvätsketemperaturen var farligt nära 100 grader. Detta var efter ca 45 minuters krypkörning.

Bild

Sekunden efter att bilden togs, slog den om till 98 grader varpå jag smått panikslagen drog på full värme och fläkt (man vill ju inte vara en del av orsaken till bilköerna). Den gick då snabbt ner till 85 grader. När jag sedan ställde in ACn på Auto och 22grader, så återgick motortempen till 87-88 grader som den alltid brukar hålla. Den har tidigare som absolut mest gått upp i 92 grader, då vid krypkörning sommartid i uppförsbacken i Eugeniatunneln, alltså i en minut eller så.

Är detta något jag borde kolla upp på verkstad? Vad kan det bero på, havererad kylarfläkt, igensatta filter/luftintag? Service gjordes i somras.

Jag förmodar att kylarvätskan inte kokar förrän temperaturen gått en bit över 100 grader, men att bilen inte varnade på något sätt tycker jag känns oroväckande?
Användarvisningsbild
av MartinS
Upp mot 120 grader kan det nog bli innan bilen varnar skulle jag tro?!

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Precis som MartinS säger så kan det bli uppemot 120 grader innan man bör oroa sig, då det handlar om ett trycksatt system, inte ett fritt kärl.
av MattiasD
Min T4F ligger runt 98 grader, vid normal körning, och 101-102 grader vid acceleration. Tycker det också låter högt med troligen helt normalt för motortypen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Termostaten är inte fullt öppen innan 103 grader eller vad det nu var....
av Raymond
Och presis typ denna tråd är en av grunderna att Volvo tog bort tempmätaren. Flera biltilverkare har i många år hatt olinjära tempmätare. Dvs at nålen har stått rett opp även om temperaturen kan variera tex. från 70 til 100 grader, och endast variera når temperaturen går under eller över sitt normala arbetsområde.

V40 kommer ju med tempmätare igjen, så dom har vel lyssnat på all kritik.
Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev:Upp mot 120 grader kan det nog bli innan bilen varnar skulle jag tro?!
/Martin
Samma typ av varningssystem som oljetrycksvarningen då alltså, som varnar när det redan är för sent :(
av AndS
Vojje skrev:
MartinS skrev:Upp mot 120 grader kan det nog bli innan bilen varnar skulle jag tro?!
/Martin
Samma typ av varningssystem som oljetrycksvarningen då alltså, som varnar när det redan är för sent :(
Du kunde inte se det bättre på de gamla mätarna, man trodde det bara men mätarna var logaritmiska.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När motorn går på låga varv typ vid krypkörning cirkulerar vattnet sakta i motorn och då kan tempen stiga.

/Kalle
Användarvisningsbild
av 2013xc70
modin skrev:Länge sedan jag skrev här nu. Det kan ju bara bero på att Volvo tillverkar så bra bilar :)

Men... idag när jag, som så många andra, satt i en ovanligt seg bilkö så såg jag på GPSen att kylarvätsketemperaturen var farligt nära 100 grader. Detta var efter ca 45 minuters krypkörning.

Bild

Sekunden efter att bilden togs, slog den om till 98 grader varpå jag smått panikslagen drog på full värme och fläkt (man vill ju inte vara en del av orsaken till bilköerna). Den gick då snabbt ner till 85 grader. När jag sedan ställde in ACn på Auto och 22grader, så återgick motortempen till 87-88 grader som den alltid brukar hålla. Den har tidigare som absolut mest gått upp i 92 grader, då vid krypkörning sommartid i uppförsbacken i Eugeniatunneln, alltså i en minut eller så.

Är detta något jag borde kolla upp på verkstad? Vad kan det bero på, havererad kylarfläkt, igensatta filter/luftintag? Service gjordes i somras.

Jag förmodar att kylarvätskan inte kokar förrän temperaturen gått en bit över 100 grader, men att bilen inte varnade på något sätt tycker jag känns oroväckande?
Er det ipad du har? Hvordan får du til å vise dette på skjermen ? eller det en telefon? Ser skikkelig fint ut!!
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]