Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jworld
Har en V70 II 2,5FT R-Design.

Undrar lite över detta med Etanol under vintern då jag, av en väns erfarenhet förstått att den är lite svårstartad när det är kallt.

Frågan är hur kallt det kan vara för att bilen skall starta?
Kan jag blanda 95/98 Oktan med Etanol, säg 50/50 för att klara att starta i lägre temperaturer..

Vill ju liksom inte bli stående nånstans..
Användarvisningsbild
av poseidon
Bensinbolage blandar in mer bensin i etanolen på vintern så du skall slippa få problem. Men det är klart skall du till norrland då det är minus 35 kanske du skall köra 50/50.
Användarvisningsbild
av erikn
Eller motorvärmare
av nicke37
Jag har en F 08, och den har alltid startat utan minsta tvekan, lägsta temp start utan värmare ca -25. Kanske bara haft flyt, men i "normala" vintertemperaturer skulle jag inte vara orolig.
Användarvisningsbild
av Funk
poseidon skrev:Bensinbolage blandar in mer bensin i etanolen på vintern så du skall slippa få problem. Men det är klart skall du till norrland då det är minus 35 kanske du skall köra 50/50.
Bensinen (95 oktan) innehåller 5% etanol året runt. Och E85 blir E75 under vintern så det fungerar som regel även utan att blandtanka.

/Thomas
av Rådlös
Senaste vintern var det -27° en morgon. Min 2.0F startade utan motorvärmare och på E75, som det säljs under vinterhalvåret.
Det har ju debatterats lite här och det visar sig inte alltid stämma att det är 25% bensin, men man får betala för det i alla fall. Trådarna i ämnet finns här på forumet.

Men jworld: Dina farhågor är överdrivna och dom rykten du har hört är inte helt rättvisande. Till viss del i teorin kan det stämma, men sällan i verkligheten. Motorvärmare hjälper naturligtvis och även startgas om det skulle krångla.
av Jimpen89
Jag var orolig inför förra vintern att köra på etanol, men efter att ha läst trådarna här så testade jag att köra på etanol i vintras och trots ca -25 grader så startade bilen utan problem. Vissa dagar tog det någon sekund längre att starta men den gick ändå igång. Nu har jag skaffat bilplats med elstolpe så i vinter blir det motorvärmare så man slipper sätta sig i en kall bil. Gäller bara att komma ihåg och stänga av larmet :P
Användarvisningsbild
av niklasj
Jag var också orolig men min startade utan tvekan i -25 förra vintern och utan motorvärmaren eftersom jag inte har några elutag framdragna i carporten.. När jag hörde att det skulle bli ännu kallare fegade jag därför ur och valde att köra nästa tank vanlig 95-bensin. Använd motorvärmaren!
Användarvisningsbild
av gundj
Jimpen89 skrev:Jag var orolig inför förra vintern att köra på etanol, men efter att ha läst trådarna här så testade jag att köra på etanol i vintras och trots ca -25 grader så startade bilen utan problem. Vissa dagar tog det någon sekund längre att starta men den gick ändå igång. Nu har jag skaffat bilplats med elstolpe så i vinter blir det motorvärmare så man slipper sätta sig i en kall bil. Gäller bara att komma ihåg och stänga av larmet :P

Stänga av larmet?
av Jimpen89
gundj skrev:
Jimpen89 skrev:Jag var orolig inför förra vintern att köra på etanol, men efter att ha läst trådarna här så testade jag att köra på etanol i vintras och trots ca -25 grader så startade bilen utan problem. Vissa dagar tog det någon sekund längre att starta men den gick ändå igång. Nu har jag skaffat bilplats med elstolpe så i vinter blir det motorvärmare så man slipper sätta sig i en kall bil. Gäller bara att komma ihåg och stänga av larmet :P

Stänga av larmet?
Pga kupévärmaren. Sensorerna i kupén gillar inte den
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]