Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterpop
Är på jakt och tar gärna emot tips o funderingar till nya 16 tums däck inför vintern! Läser lite tester och Nokian Hakka R och Michelin X-ice verkar ligga bra till! Någon med erfarenhet? Kommer köra i huvudsak i Skåne!
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
I somras när jag tog ut min nya bil så beställde jag Continental ContiVikingContact 5. Nu när jag läser Tekniken Världs årliga däckstest så ser jag att jag valde rätt! :D Däcket blev testvinnare!
av Maccie
Har Michelin X-Ice 16" på min XC70 och är nöjd.

Alla däck har ju för- och nackdelar, men just X-Ice får mycket höga betyg på is, och min tanke är att om man väljer friktionsdäck istället för dubb, så bör man välja de som är bäst på det mest krävande potentiella underlaget, och det är ju is. Alla andra underlag (modd, torrt, vått etc) är ju mer förlåtande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kryss70 skrev:Tänker köra med Michelin Latitude Alpin 98T
Det har jag kört med i 3 år. Klippstabilt i 200 km/h på torr ocg blöt vinterväg. Håller i evighet.

Inte lika vasst på is och snö som de nordiska suddgummimjuka däcken som slits ut på nolltid.

Har även kört Maxi Ice

Totalt grymma på snö och is. Dock mjuka som tuggummi = osatbila i hög fart och slits snabbt.

Det är bara att välja vad man prioriterar för ett däck som är allt finns inte,
Användarvisningsbild
av MartinS
Michelin X-ice North (och version 2) har jag kört med på två bilar i ~6000mil, jag misstänker att de är likvärdiga även utan dubb. Jag tycker de fungerat riktigt bra, stabila och mycket bra komfort, grymma i snö. Jag tycker över lag inte att vinterdäck slits något nämnvärt och det gör inte dessa heller, men däckslitage beror ju helt på hur man kör. De jag har på S40'n har gått cirka 3000mil nu och det är 6-7mm kvar.

X-ice North2 låter dock en hel del mer än X-ice North av någon anledning. Dess enda nackdel som jag ser det.

Jag har använt dimensionerna 185/65-15 och 205/55-16.

/Martin

PS. ALLA däck är friktionsdäck, annars skulle inte bilen stå kvar på vägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev: Jag tycker över lag inte att vinterdäck slits något nämnvärt och det gör inte dessa heller, men däckslitage beror ju helt på hur man kör.
För mig höll Alpin (Som är ett hårt europeiskt friktionsdäck) nog dubbelt så länge som Maxi-Ice som är ett supermjukt Norden friktionsdäck.

Men tyvärr var det samma skillnad i grepp också,

Efter 3 vintrar var Maxi-ice rätt slitna medans Alpin såg nästan helt nya ut.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
peterpop skrev:Är på jakt och tar gärna emot tips o funderingar till nya 16 tums däck inför vintern! Läser lite tester och Nokian Hakka R och Michelin X-ice verkar ligga bra till! Någon med erfarenhet? Kommer köra i huvudsak i Skåne!
Jag har Hakka R på min AFV och är nöjd.
Har man sen drivning på 4 hjul borde det bli ännu bättre..

Kör också i Skåne men även resor norr och söderut under vintern.
Användarvisningsbild
av paso
Denna tråd triggade mig att ändra till Contis friktionsdäck istället för dubbdäck till min nya XC70. Kör mest i Mälardalen så det känns som rätt beslut.
Volvo 360 88 söker dragkrok

Bör finnas på skroten om inte annars. V[…]

En heads up till alla som läser den hä[…]

Tjänare! Har bytt kamrem efter multiremsras, […]

Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är […]