Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 103815
Har en V70 2011 som har en liten tendens att börja rosta uppe på taket längst framme i på höger sida.
Det set ut som en liten rostros som börjar komma, är det ett vanligt dilemma?
Vad bör jag göra?
Hur kan det åtgärdas så det inte kommer tillbaka senare.
Påtalade detta för verkstaden i torsdags, nybilsgarantin löper ut på måndag.
av Droopy
103815 skrev:Har en V70 2011 som har en liten tendens att börja rosta uppe på taket längst framme i på höger sida.
Det set ut som en liten rostros som börjar komma, är det ett vanligt dilemma?
Vad bör jag göra?
Hur kan det åtgärdas så det inte kommer tillbaka senare.
Påtalade detta för verkstaden i torsdags, nybilsgarantin löper ut på måndag.
Självklart är det inte normalt med rost på en Volvo av årsmodell -11, ska inte ens finnas rost på en tio är gammal volvo om man bara sköter den någelunda.
av mattish
In på Volvo omg. Lackgaranti är det väl på bilen i 3 år misstänker jag. Usch, jag har haft tillräckligt med rostproblem på nya bilar, säg inte att det börjar på Volvo också...
av jpennerb
Klart det kan bli rost på en bil från 2011 och 2012 för den delen. Får man ett stenskott på motorhuven eller taket så går igenom lacken och grundfärgen ner till plåten så kryper det självklart ner fukt och medför rostrosor. Men det anser jag som bilägare att man har koll på och lagar i omgående med lackstift. Detta är även ett krav från biltillverkaren att man som bilens ägare vårdar och tar hand om den på ett korrekt sätt. Kan bli kämpigt att få detta på garanti då man som ägare ska vara uppmärksam på sånt här!
av jpennerb
Syftade inte bara på just V70II som har en huv av aluminium utan alla bilar i övrigt. Sköter som sagt inte bilen och lagar stenskott med lackstift täcker inte garantin det.
av Droopy
jpennerb skrev:Klart det kan bli rost på en bil från 2011 och 2012 för den delen. Får man ett stenskott på motorhuven eller taket så går igenom lacken och grundfärgen ner till plåten så kryper det självklart ner fukt och medför rostrosor. Men det anser jag som bilägare att man har koll på och lagar i omgående med lackstift. Detta är även ett krav från biltillverkaren att man som bilens ägare vårdar och tar hand om den på ett korrekt sätt. Kan bli kämpigt att få detta på garanti då man som ägare ska vara uppmärksam på sånt här!

Nu vet jag inte hur vanligt det är att få stenskott ner till grundplåten, på taket dessutom, kan inte minnas att jag någonsin lagt i ett stenskott på taket på någon av mina bilar.

Stenskott ner till grundplåten hör nog till det ovanliga
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]