Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jassa
Jag har funderingar på att köpa en V70 1.6Diesel årsmodell 2012 med ca 4000 mil på mätaren.
Några frågor har jag angående denna bil.
Finns det några speciella svagheter på denna modell som tex dubbelmasse svänghjul mm.
Vilka servicekostnader blir det på denna oljebyte, kamrem partickelfilter mm
Verkar finnas gott om bilar med ungefär samma miltal och årtal är det tjänstebilar eller hyrbilar?
Är motorn på 1.6 liter driftsäker om man jämför med tex Volvos egna 2.4D,D5?
Famlar lite i mörker och söker efter en driftsäker och bränslesnål bil som jag ej vill ha på verkstan för ofta,kan denna modell passa in på beskrivningen?
av dst02
Enligt mina erfarenheter av den drive 2011 jag hade så var de mycket verkstad med div problem. Gav upp efter 9 besök på drygt 1 1/2 år å bytte bort bilen. Välj drive om du inte har bråttom, annars någon större motor som kanske inte drar så mucket mer eftersom den går mindre ansträngt.
av mattish
dst02 skrev:Enligt mina erfarenheter av den drive 2011 jag hade så var de mycket verkstad med div problem. Gav upp efter 9 besök på drygt 1 1/2 år å bytte bort bilen. Välj drive om du inte har bråttom, annars någon större motor som kanske inte drar så mucket mer eftersom den går mindre ansträngt.
MEN dst02 hade den gamla motorn ska tilläggas! Den nya är mkt trevligare.
av jassa
Vilka problem var det på din Drive när du hade in den på verkstan,var det drive(motor) relaterat.
Vad skilljer mellan nya och gamla motorn och när kom den nya?
av dst02
Ojämn gång i varvtalet 1600-1800 varv med lite lätt belastning, oftast i motlut på 4an, kopplingen tjöt de till i ibland när man tryckte ner den mellan växling 2-3. Skränande ljud när man släppte upp kopplingen och mötte med gas, ex när man snabbt ska iväg från ett rödljus etc. Som sagt, hade gamla 109 hästaren med 5 vxl låda
av Kryss70
Låter totalt onormalt med 1,6l i en V70, i en bil större än Golf-klassen över huvud taget faktiskt.
En liten motor spiller över på andra drivdelar som inte kan dimensioneras korrekt för vad biltypen antagligen kräver.

2,4 känns som normal-motorn för bensinare
D5 om man ska lasta/dra tungt mycket tungt oftare än inte eller köra väldigt många mil
T6 om man inte har särskilt ansträngd ekonomi
av dst02
Sålänge DRIVen går runt 90 km/h så är de inga problem alls men på 70 vägar blir de värre och inne i stan kan den bli riktigt jobbigt. Ska man snabbt ut i en korsning får man slira ut kopplingen ordentligt så man inte får kärringstopp.
av Droopy
Kryss70 skrev:Låter totalt onormalt med 1,6l i en V70, i en bil större än Golf-klassen över huvud taget faktiskt.
En liten motor spiller över på andra drivdelar som inte kan dimensioneras korrekt för vad biltypen antagligen kräver.

D5 om man ska lasta/dra tungt mycket tungt oftare än inte eller köra väldigt många mil

Du ska inet stirra dig blind på motorvolymen, 1,6L räcker väldigt långt idag, kan dok hålla med om att DrivE är tokslö i mina ögon, men provkör tex 1,6 bensinaren, den klarar de flesta sig med långt, hade själv en 2,4T MY02 innan jag köpte T4an och skillnaden är inte speciellt stor vid normal körning.

Det har hänt en del i motorvärlden på 10år,
av dst02
Droopy skrev:
Kryss70 skrev:Låter totalt onormalt med 1,6l i en V70, i en bil större än Golf-klassen över huvud taget faktiskt.

Du ska inet stirra dig blind på motorvolymen, 1,6L räcker väldigt långt idag, kan dok hålla med om att DrivE är tokslö i mina ögon, men provkör tex 1,6 bensinaren, den klarar de flesta sig med långt, hade själv en 2,4T MY02 innan jag köpte T4an och skillnaden är inte speciellt stor vid normal körning.

Det har hänt en del i motorvärlden på 10år,

Hade ju en V60 T3 som lånebil å den e ju på 1,6 med 150 bensinhästar, när Jag steg in i bilen visste JAg inte vilken motor de va mer än att de va en bensinare. Jag hade ca 3 mil hem med bilen och största delen var motorväg så de var mest i stan å ut på avfarter å kortare sträckor på 70 väg som Jag kunde känna på bilen hur den kändes. Gissade allt mellan 150-200 häst på vägen hem innan Jag fick reda på att det var en T3. Den kändes helt klart som en 2 litare och varvade man ur den litegrann så gick den som ett skållat troll :D . Lät bra gjorde den med trots sin ringa storlek å ford som den nu kommer ifrån.

För övrigt är DRIVe e riktigt bra dragbil som Jagskrivit i ett par trådar, kan väl såklart inte jämföras med en D5 eller dyl men helt klart imponerande var den. Slö är den alltid men gör sitt jobb. Gillar man vibrationer å sånt så är den perfekt ;)
av mattish
Det är downsizing som gäller. Det är bara att ställa sig in på. Alla märken utför det nu.

Jag tycker det ska bli intressant med nya mondeo och att det sitter en 1,0 liters ecoboost motor i den :shock:
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]