Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex79
Någon här som kanske har kört båda bilarna och kan ge lite input hur dom går, är i stånd att byta till en snåldiesel, vet att Touranen inte är miljöklassad men jag tycker att utrymmena väger upp det, hade en touran innan och var jättenöjd med den. Den borde ju vara likvärdig med passaten men man vet ju aldrig om det är samma utväxling mm i touranen. Jag kör nog extremt snålt så jag känner att jag borde komma ner runt 0.45-0.5 liter per mil, kör min xc70 II på 0.7-0.74 hela tiden.
av dst02
Jag har inte kört touranen men ägt en V70 DRIVe och kan berätta om hur den var att köra, de kanske hjälper litegrann.
En stor bil med liten motor är ingen höjdare i sig och förbrukningsmässigt så jämnar de nog ut sig rätt bra jämfört med en större motor som inte behöver gå lika ansträngt.
Hur som helst jobbade alltid den lilla 1,6 litaren på bra trots sin ringa storlek och all vikt den fick dra runt på. Rent omöjligt verkade de dock att köra på samma siffror som de står i specen (men de gäller väl alla bilar), körde oftast på runt 0,53-0,61 (sistnämda på vintern mätt vid pump och användande av parkvärmaren).

Som minst kom den ner i 0,49 efter en tur till stockholm från Uddevalla och hem, i stort sett endast landsväg i normalt/lungt tempo.
Min bil var den äldre med 109 häst och de sägs att den nya med 115 hk är betydligt bättre som dessutom har 6stegad låda.
Komfortmässigt så var bilen grym!! Likaså att lasta. Körde föresten med släpkärra 40 mil i somras på krokiga kuperade 70 vägar och ca 12-1300 kilo bak efter bilen och hur mycket man än gasade och hade sig så snittade den 0,71!
Sträckan var 5 mil med last, 5 mil med tom kärra om vartannat under ca 40 mil (körde ved)
av mattish
Där finns en touran som är miljöklassad med diesel. Tror det är med dsg7 och 5 säten som är detta. Den var det iaf när vi kikade på att köpa ny touran..

Komforten lirar inte i riktigt samma division som i V70in, men sen finns det ju gott om andra grejjor som är bra med touranen..
av alex79
Jag har sett att det finns touran med dsg som är miljöklassade så det är ju en bättre affär, men tycker det är svårt att välja, dsg lådan borde ju vara bättre än den manuella iaf, känns som det borde passa bättre till den lilla motorn, när jag provkörde den manuella så tyckte jag att man fick varva mycket innan jag växlade, ända upp till 3000 varv ibland, min d5 växlar jag alltid vid 2000 varv, det är väl detta som är det onda med så små motorer kanske, men med en dsg behöver man kanske inte bry sig.
av Lövet
Måste du ha miljöklassningen? I pengar räknat skiljer det nästan ingenting i och med att skatten är så låg på Touaranen från början. Du sparar i storleksordningen 5000:-, ungefär som en hastighetsbot.
av alex79
Jag är fruktansvärt rådvill, köper jag en ny bil så kvittar ju skatten egentligen, då är ju värdeminskningen det stora problemet, det bästa vore ju att köpa en 10-11 som är miljöklassad och redan har sjunkt det mesta i värde.

Eller en passat -10 TSI Ecofuel, finns hur många som helst ganska välutrustade med premiumpaket mm, skiljer inte så mycket i driftkostnad per mil faktiskt.
av Lövet
Se till att bo nära en gasmack bara. Bensintanken på Passaten är bara 31 liter.
av alex79
Tsi ecofuel, som oftast har premiumpaket kostar runt 120, och bluemotion diesel 170, lite svårt att motivera den prisskillnaden, man kommer ganska långt på 50 000 kronor.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]