Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
och hur länge är det aktivt?

Någon som vet vilken effekt det är på elementet? är nämligen lite förvånad över hur pass varm luft det kommer redan efter 30-60sec.
Hade något liknande i Kian men där kom det mest fesljummen luft efter 3-4min.
av Droopy
Fick anledning att bläddra i instruktionsboken för första gången då, man kanske skulle ta och läsa igenom den gör en gångs skull, nåja.

"Värmaren kan inte regleras manuellt utan aktiveras automatiskt efter motorstart vid yttertemperaturer under 14 °C och stängs av efter
att inställd kupétemperatur är uppnådd"

1250w hittade jag i en annan tråd, då förstår jag att det kommer värme snabbt.
men vad häftigt!
Jag hade fått för mig att den bara gick när man aktiverat defrostern på framrutan..
Det betyder ju att man alltid har nytta av den!
Har också tyckt att värmen kommer fort men har inte reflekterat så mycket över det..
Användarvisningsbild
av Camel
Droopy skrev:Någon som vet vilken effekt det är på elementet?
Elementet tillverkas av Behr och de har PTC-element i området 1000 - 2000 Watt. Säkringen för PTC-elementet i V70II är på 100 Amp och det räcker till ett element på 1200 Watt vid 12 Volt. Troligen är elementet på något lägre effekt, gissningsvis på 1000 Watt.
Användarvisningsbild
av Camel
least skrev:Kan man eftermontera ett PTC-element till defrostern?
PTC-elementet styrs via LIN och därför behövs mjukvara. Vet ej om mjukvara för PTC finns som option för eftermarknad. Dessutom måste ju PTC-elementet monteras i luftkanalen och kablage installeras.
Hvilke biler blir levert med PTC som standard? Usikker på om jeg har det i min V60, men jeg bruker ikke frontrutedefrosteren noe særlig.
Användarvisningsbild
av Camel
För er som är intresserade finns info från Behr (PTC-element, tyska) och Nagares (PTC-styrning, engelska) i länkarna nedan:

Lite info från Behr om PTC element, se sidan 45
http://www.behrhellaservice.com/behrhel ... ooklet.pdf

Lite info från Nagares om PTC-styrning
http://www.nagares.com/noticiaptc.pdf
av Droopy
least skrev:Kan man eftermontera ett PTC-element till defrostern?
Inte troligt då PTC ingår i T3-5 och har man diesel så ingår ju dieselvärmare och då behövs ju inget PTC element.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]