Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har nu haft förmånen att köra omkring med en D4 (som väl är samma motor som MY12 D3), dock en aut+AWD, Har tidigare bara kört den motorn i XC70.
Några reflektioner:
- ok vrid men verkligen inget drag
- högt motorljud, särskilt vid gaspådrag i låga hastigheter. D4 2,0 går ju märkbart tystare
- nästan exakt samma förbrukning som min T4. Ex. 20 mil i varierat 130-150 1,05 uppmätt och på datorn.
- trött på höga varv
- växlar mjukt men segt
- vill mycket ogärna växla ner utom i S-läge - å andra sidan händer inte mycket på höga varv

När nu nästan alla nya V70 är dieslar hade jag faktiskt förväntat mig att diesel-motorn skulle vara bättre än den är. Att komma tillbaka till min T4 var helt plötsligt en rolig upplevelse och jag uppskattar den mer än tidigare: mycket tystare, mjukare gång och klart bättre drag om man kör någorlunda aktivt...
Hade aldrig trott att D4:an skulle vara så törstig som den är heller.... kanske automaten är boven i dramat...

D5 tycker jag funkar bättre, den ger klart mer bang for the bucks. Men D4 2,0 går tystare och mjukare..
PH
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Lustigt, jag tycker precis tvärtom. Provade en T4 innan jag beställde, är glad att min D4 känns piggare än den T4an. Vad förbrukningen beträffar ligger jag på ca: 0,65 enligt färddatorn och det är stads körning.

Det tål att upprepas, tur att vi är olika.
av perhall
Bilnörden skrev:Lustigt, jag tycker precis tvärtom. Provade en T4 innan jag beställde, är glad att min D4 känns piggare än den T4an. Vad förbrukningen beträffar ligger jag på ca: 0,65 enligt färddatorn och det är stads körning.

Det tål att upprepas, tur att vi är olika.
Du har väl dock en manuell framhjulsdriven 2,0.... den gillar jag betydligt bättre. Har kört den rätt mycket i V60. Du slipper automaten, extravikten och en del av knattret... och det är klart bättre drag i din.../PH
av perhall
Ja, den varvar faktiskt mindre än alla andra nu sålda volvo-motorer inkl. D5 och T6
T4 varvar (mätarfart) 1800 i 90, D4 aut/AWD 1650 ca.
PH
av Steff 99
perhall skrev: Några reflektioner:
- ok vrid men verkligen inget drag
- trött på höga varv
- växlar mjukt men segt
- vill mycket ogärna växla ner utom i S-läge - å andra sidan händer inte mycket på höga varv

D5 tycker jag funkar bättre, den ger klart mer bang for the bucks. Men D4 2,0 går tystare och mjukare..
PH
Problemet med det du relaterar till är väl att den som sällan kör diesel tror att man skall och kan köra dieseln på samma sätt som en bensinare.
Ligger man o drar och försöker varva så tappar dieseln ork på varvtal över ca 3500rpm, där märker man tappet på just 163 hk motorn mao dieslar gillar inte att toppvarvas
Min uppfattning är att dieseln är mycket mer vridstark på låga varv jämfört med T4 :an som upplevs som död på låga varv...så vad du jämför är olikamotorer med olika karaktärer, som man måste köra på olika sätt för att hitta fördelarna.
av perhall
Jag är van vid diesel och fattar hur man kör dieselbilar... men jag upplever 2,0l D4 som mer harmonisk och tystare. Jag trodde faktiskt inte att en 5-cyl diesel kunde bullra så här mycket i en ny premiumbil...
Eg. tycker jag att alla motorer utom D5 och T6 (och kanske inte T5, har inte kört den motorn just i V70) är sega men jag hade faktiskt väntat mig more bangs for the bucks i D4 AWD
PH
av jpennerb
Jag som tycker att min 2.5FT känns trött och slö, iof så har den en uns av dieselkaraktär i sig. Har kört en del MY08 med 2.4d 163hk och sitter man i den är känslan som att köra en lätt lastbil...
av Steff 99
Skillnaden mellan en D3 och en D5 AWD är knappt märkbar vid normalkörning, jag kör en XC60 med 225hk och en XC70 D3 båda är lika gamla, man märker skillnad vid omkörningar, ljudmässigt går båda väldigt tyst, men som alla dieslar hör man dieselljudet vid tomgång och när man tokvarvar.
Jämför man exv med BWW fyrcylindriga dieslar när de sitter exv Nya X3 är Volvos nära nog ljudlösa.
Självklart så är en bensinare tystare än flertalet av bilar som har dieselmotor.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]