Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Har en MY10 V70 T6 på gång, är man helt bortom all fattning om man byter? Det jag helst inte vill är att lägga massa pengar emellan. Min står ca 20 högre ut hos en handlare enl bilpriser.se

Byta in när de får in den är ju kankse inte så smart, då får jag lägga 30 emellan trots att min står högre i listorna. Men att köpa T6an först för att sedan sälja D5an privat är ju en risk med.. :roll:

Någon som är sugen på en MY10 V70 D5 AWD Summum Polestar som gått 6000 mil? :D

Ghaa vad ska man göra.. ?:-/

Jag vill ju helst ha en T6a har jag alltid velat, ramlade över nuvarande D5a och kunde inte motså fyndet då.. men hur gör man nu..
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är väl bara att räkna på om det kan gå ihop sig ekonomiskt? Om det gör det:skaffa T6an. Annars: behåll D5an.
Användarvisningsbild
av na96gen
Nja går plus på skatt, förlorar 700 per år på försäkring och kanske 5-6000 mer i bränslekostnad. Men får i gengäld en roligare bil. Vad andrahandsvärdet blir bryr jag mig faktiskt inte så mycket i nu. Visst i detta dieselland så kommer T6an att tappa mer, men jag köper inte bil för att den ska gå att sälja utan för att jag vill ha den. Sedan har ju det stora tappen redan varit. Listpris på T6an när den var ny var 600', D5an ca 420' och nu pratar vi priser om ca 250-270'

Så vad väntar jag på egentligen...
Användarvisningsbild
av crumpets
Självklart lär du inte gå plus. Med "gå ihop sig" menade jag helt enkelt om din ekonomi har utrymme för att bära den dyrare bilen eler inte. Klarar du det: kör på. Men du behöver ju inte gå i personlig konkurs för kärran.
Användarvisningsbild
av MartinS
Allt handlar ju om vad du får ge och vad du för för din gamla, och det är ju lite av ett lotteri. Svårt att ge råd om detta.

Kan det vara värt att vänta ett år till du kanske kan få en MY11 för samma peng? Fast det är ju skittråkigt...

/Martin
Användarvisningsbild
av na96gen
Byter jag in måste jag lägga 30', men de pengarna tror jag att jag kan få ut om jag säljer privat. Nästan iaf. Men som jag gjort tidigare beställt nytt eller som sist köpt en ny beg för att sedan sälja den gamla senare är ju alltid en risk. Dels ska man skrapa fram 250 å ligga ute med å sedan inte vera när man får tillbaka dem å hur mycket.
Å säljer jag min först som låter vettigast kan jag ju stå där utan bil om den andra hinner bli såld..

Vänta på MY11 å en 304 hk kan man alltid göra, då kommer det även kännas vettigt att lägga emellan pengar för man köper en nyare bil å inte som nu lika gammal..
Men jag vet ju hur få som sålts ef MY08 så chansen att hitta sitt ex är ju inte så stora.. Suck :-/
av perhall
Sen om ett år kan du ju vänta in MY12 med inre facelift... kanske man tycker då...
Jag tror inte T6:an kommer tappa mer än D5:an nu... under år 3-6...
PH
Användarvisningsbild
av kave
Det är alltid bättre att vara utan bil än att ha två att betala på. Om du inte har bil kan du ju ex köpa något skräp för ett par tusen tills rätt objekt kommer ut. Dessvärre, om man gillar bilar så får man väldigt bråttom när "rätt" objekt finns till salu.
Men sanningen är ju att det kommer alltid nya objekt, bara man väntar lite.
Jag tror du ska försöka sälja den nu, kan vara bästa tiden på året för en D5 AWD.
Användarvisningsbild
av MartinS
na96gen skrev: Å säljer jag min först som låter vettigast kan jag ju stå där utan bil om den andra hinner bli såld..
Det är en liten risk som du nästan kan ta tycker jag. T6:or är iskalla på begmarknaden, även om en MY10 kanske är lite mer lättsåld än alla de MY08 som det dräller av. Som någon annan sa är det rätt tid att sälja en D5 AWD nu, innan vintern och innan dieselbubblan spricker (fast det sista är bara min högst personliga reflektion).

/Martin
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]