Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nanne
#681343
Hej alla !

Nu står valet mellan ovanstående motorer, kommer att välja R design. + lite "lulllull".Kör ca 3000/år.
Kommer från BMW 525, 2010, touring.

Vad välja?
Användarvisningsbild
av crumpets
#681349
Förbrukning lär vara ungefär samma så det handlar bara om hur mycket du är villig att betala för hästkrafter. Har inte bandbredd att kolla igenom "bygg din bil" nu, men finns D4 singeturbo samt D4 AWD dubbelturbo på den modell du söker kan även detta spela in eftersom de har olika körbarhet.
Användarvisningsbild
av Guru
#681929
Du åkte tidigare 525, varför inte 520 eller 530? Var det priset eller prestandan som avgjorde?

Samma sak här, D4 eller D5, skillnaden (förutom priset) är prestandan. Skillnad i förbrukning hänger mer på föraren än på bilen. Generellt är D5 törstigare men inte mer än att förarens körstil påverkar lika mycket/mer. Inga problem för person A att köra D5 snålare än person B klarar med D4.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#682063
D5 har dubbla slutrör vilket D4 saknar.

D4
Bild

D5
Bild

Helt klart värt att betala extra för :wink:
av Mccartney
#682183
~Kalle~ skrev:D5 har dubbla slutrör vilket D4 saknar.

D4
Bild

D5
Bild

Helt klart värt att betala extra för :wink:

Dubbla blås ska man ha:) mycket snyggare:)
av ForestC
#682273
V70 D4 AWD har väl också dubbla slutrör, precis som V60 D4 AWD?
av ansjo
#682280
Och en ny XC70 D4 MY13... :D
av sweborn
#682284
Om du kör 3000 mil per år vill du väl kunna köra om utan att vänta på den där enda raksträckan inom 3 mil. Låter som D5 för mig.

Däremot skulle jag inte vilja köra V70 R-design, oavsett motor, 3000 mil per år. En V70 är i mina ögon inte så raffinerad att den kan hantera den tuffare sättningen på chassit.
av Amli
#682286
sweborn skrev: Däremot skulle jag inte vilja köra V70 R-design, oavsett motor, 3000 mil per år. En V70 är i mina ögon inte så raffinerad att den kan hantera den tuffare sättningen på chassit.
Där skulle jag nog säga precis tvärtom. För att inte dö av tristess bakom ratten så behövs just R-design då den styvar upp hela bilen behövligt. Smaksak om hur man vill att en bil ska hantera på vägen helt enkelt.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]