Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MicheN
Hej! Har ett ev byte mot min nuvarande bil på gång. En V70 med 2,5FT motorn och automatlåda,årsmodell 2009. Att det inte är världens bränslesnålasre bil vet jag redan,men det är just en sån jag vill ha (svart,R-design). Bilen har gått 26000 mil,men ska enligt säljaren vara servad var 1000e mil,ska finnas stämplar i boken på detta också. Enligt bilderna jag fått på den ser den fräsch ut,något sliten ratt men den har ju rullat en del. Finns det några vanliga fel som brukar dyka upp på dom lite mer långmilade exemplaren förutom normalt slitage? Värdet på min bil jag ev ska byta med är runt 85-90 (Golf Gti -06) Kan detta vara vettigt,eller är det lite som att bita sej själv i pungen? Kan väl tillägga att min bror kör en V70 2,4D -08 som rullat snart 52000 mil,och med tanke på milen så känns den faktiskt inte så farligt sliten,så jag har fått för mej att detta är ganska slitstarka bilar. Eller har jag fel?
Mvh/Miche
Hej och välkommen till forumet!

V70II verkar hålla ihop bra trots många mil.
Det som dock kan bli ett problem på en sån bil är lådan.
Sen har jag läst här om etanolbilar som gått som taxi där man haft motorproblem runt dom milen, men jag minns inte vad för problem det rörde sig om.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av hollan
tänkt på att folk är väldigt glada att kalla sina bilar för R-design för dom har bytt typ spegelkåpor på sin kinetic äkta R-design har blåa mätartavlor silkmetal inlägg i ratten svart skinn mer R-design logga och vitt på sidorna och dubbelt avgassystem med krom
i övrigt så ser jag inga poblem med milen maskinellt håller dom bra kolla bara så lådan växlar som den skall inte tvekar eller slirar och så att acn kyler ordentligt
Användarvisningsbild
av MartinS
Topplocken är väl en svag punkt på de där bilarna med många mil på mätaren eller är jag fel ute?

/Martin
av MattiasD
Variosboy skrev:Hej och välkommen till forumet!

V70II verkar hålla ihop bra trots många mil.
Det som dock kan bli ett problem på en sån bil är lådan.
Sen har jag läst här om etanolbilar som gått som taxi där man haft motorproblem runt dom milen, men jag minns inte vad för problem det rörde sig om.

Lycka till!
Med all respekt för perhall, som har beskrivit problem om taxi, men det dräller inte om trådar med problem om 2.5FT på forumet. Det finns på senare tid en tråd om problem med spridare på 2.5FT och vad det beror på har inget grävt i. Med tanke på hur många 2.5FT som finns därute, som tankas med E85, verkar 2.5FT vara en problemfri motor.

Det fina med långmilare som inte har många år på nacken, är ju att de måste ha körts långa streckor. Det mår motorn bra av. Är bilen också servad enligt Volvos rekommendation och priset är rätt, slå till.

ps 2.5FT ska servas var 1500 mil.
av perhall
Ja, var 1000:e mil låter konstigt. 1500 "ska" det vara och det förvånar mig om någon vill serva oftare än så, särskilt när man kör så mycket.
Det MartinS är inne på och som jag har tagit upp är topplocken, som är bytta på många långmilade taxi m m. Men med den ventiljustering som numera ska göras var 9000:e mil (6000:e på taxi och polis har jag för mig) bör risken för såna problem vara mindre.
Kan du kolla om ventiljustering är gjord? Det tror jag kan vara avgörande för bilens långsiktiga hälsa!
Sen bör ju en bil som gått 26000 mil vara ordentligt mycket billigare än en som gått kring 10000. För även om den är fin nu kommer den att ha gått 30000mil+ om några år när du säljer den, och sannolikheten för att råka ut för nya stötdämpare, andra chassidelar är betydligt större + har du otur hamnar du i det trista läget att bilen ser småsliten ut, har gått över 30 och trots att du kostat på den 40 000 på ett år i rep inte så lätt kan hitta en köpare.
Ska du ha kvar bilen mycket länge är det lite en annan sak. När bilen blir 10 år eller mer är milen av underordnad betydelse.
PH
PH
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]