Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har reflekterat över att bakrutetorkaren hinner slå flera slag innan vattnet kommer fram, är det så för er andra ochså som kör V70 II?

Ingen big deal egentligen men lite nördig som man är så undrar man ju ibland hur repig rutan hinner bli innan vattnet når fram när den är full i torrdamm'

Käns spontant som att en backventil inte fungerar el så kanske det är programmerat så.
Så var det också på min V70, men fick ny backventil och då blev det bra och spolarvänskan kom direkt. Det fåniga är att min nya V60 verkar ha exakt samma problem så jag har bett verkstaden kolla backventil nu på tisdag när bilen ska in på första servicen.
Stemmer at det er backventilen som ikke fungerer. Hadde samme på min bil, først så mente verkstedet at det ikke var backventil på systemet og alt fungerte som normalt. Så tok jeg kontakt med Volvo Norge og fikk informasjon der at det var backventil og denne mest sansynlig var defekt.
Fikk byttet denne og alt ble iorden!
Som ett litet tips om backventiler: I alla fall på äldre bilar, sitter likadana backventiler som hör till luftpumpar för akvarier. Där i zooaffärerna kan man köpa dom för en tiondel av vad bilreservdelsbutikerna tar. Bilfirmorna har visserligen reservdelsnummer och anvisningar på var backventilerna skall sitta, lagerkostnader etc. etc. Så det förklarar kanske prisskillnaden. Även T-kopplingar och annat finns också i zooaffärerna.
Rådlös skrev:Som ett litet tips om backventiler: I alla fall på äldre bilar, sitter likadana backventiler som hör till luftpumpar för akvarier. Där i zooaffärerna kan man köpa dom för en tiondel av vad bilreservdelsbutikerna tar. Bilfirmorna har visserligen reservdelsnummer och anvisningar på var backventilerna skall sitta, lagerkostnader etc. etc. Så det förklarar kanske prisskillnaden. Även T-kopplingar och annat finns också i zooaffärerna.
Men det håller aldrig för den mycket frätande etanolen :lol:
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]