Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hej

Jag funderar på att beställa en ny tjänstebil och har fått en spec på en V70 T4F manuell med momentum-paket. Utöver det har jag följande tillval:

High-techpaket
Fast drag
Caspian-blå
Tonade rutor, 5 st.
Eluppvärmda spolarmunstycken
Stänkskydd fram och bak
Vinterdäck Continental Dubbade
Kupekontakt motorvärmare

Pris: ca 305 kkr med ramavtal.

Först och främst, tycker ni att jag har fått ett bra pris?
Sedan undrar jag om ni tycker det är värt att ta steget upp till Summum?
av Amli
Det kan du egentligen bara avgöra själv men personligen tycker jag att Summum är klart prisvärt. Med momentum får du egentligen allt du behöver men Summum tillför det där lilla extra.
av Tarsiger
Peanuts skrev:Sedan undrar jag om ni tycker det är värt att ta steget upp till Summum?
Jag valde det men avstod, utan kompensation faktiskt, från de dyrare fälgarna "Valder" som hörde till detta paket.
I stället tog jag de vanliga "Cecino" med däck som både är billigare vid byte och mer bränsleekonomiska vid körning. Enligt bilsäljaren fanns det både kunder som gjorde detta bortval på rationella grunder och andra kunder som satta extra värde på Valder-fälgarna eftersom dessa är det utifrån mest synliga tecknet på att man har Summum. Så olika det kan vara.

Jag minns inte om automatiskt avbländbar innerbackspegel hörde till Summum, men det tillvalet skulle jag också gärna avstå från. Det är väldigt lätt att blända ner spegeln manuellt, och sådan avbländning blir mycket bättre när man i dagsljus har solen bakom sig eller någon bakomvarande i mörker som bländar t ex p g a släpvagn.
Användarvisningsbild
av Gurra82
tycker jag absolut att du skall göra, bilen kommer kännas mer "lyxig" med summum, vi hade samma diskussion hemma när vi köpte våran ny 2010.
av sorsj
Som någon redan så vist påpekat så kan bara du själv avgöra.

I stort sett gäller det om du vill ha läderklädsel eller inte samt 17-tums hjul eller inte. Vi ville t.ex. absolut inte ha läder (komfortskäl: slipp frysa på vintern och slipp bli bränd på sommaren) eller 17-tums hjul (kör långt och vill inte ha den ökade däckkostnaden). Vi valde alltså Momentum men kryssade i separatrutor för den tekniknivåhöjning som ingår i Summum: programmerbar förarstol (mycket praktiskt om man är två med olika kroppsbyggnad som regelbundet kör), fällbara ytterbackspeglar och automatiskt avbländbar innerspegel. Skulle tro att vi kommer att straffas något vid nästa inbyte, eftersom det 'bara' är en Momentum trots att den blev nästan lika dyr som en Summum.
av Peanuts
Tack för alla råd och tips. Jag har Momentum idag på min V70 och tycker att det räcker för min del egentligen. Visst lockar läderklädsel och elstolar men jag tror att det, för mig egen del, kostar mer än det smakar. Jag väntar besked från leasingbolaget på ungefär hur mycket det skulle höja min månadskostnad och visar det sig att den ökningen blir allt för stor så avstår jag nog.
av ansjo
Kan du inte välja till dynamic edition? Iofs försvinner
av ansjo
Du har inte funderat på dynamic edition-paketet?I
av pergrein
Finns ej till T4F...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av na96gen
Det som är så härligt är ju att vi köper och prioriterar på olika vid :)
Själv äe det givet med summum, två olika långa förare då är elstol med minne på nyckeln guld, läder givet mycket snyggare men även bättre sidostöd med Dynamic stolen som inte finns utan och lätt att torka av när man som jag har tre barn. 17" då blir uppgraderingen till 18 billigare, krav enl mig för att inte få en ledsen bil.

Men kanske inte de mest ekonomiska argumenten.. :D

Lycka till med valen!

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]