Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jatsee
Hej
Är i bilköpartankar, tänkte testa Volvo denna gången efter 20 år med VW.

Står och väljer mellan:
V70 T4, R-design, manuell med drag och vinterhjul (fått pris på 315.000kr)
V70 D3, R-design, manuell med drag och vinterhjul (fått pris på 320.000kr)

Kör ca 1200 mil/år, blandat landsväg och stadskörning. Cyklar till jobbet.

Kommer inte vara en flitig dragare utan det är mest en bekvämlighet jag vill ha.

Vad rekommenderar ni och vad anser ni om prisuppgifterna jag fått?

Tack för ett superbra forum.
av Lövet
Köp den motor du trivs bäst med. Skillnaderna i driftskostnad är så små med den körsträckan. Ovanligt dock att D3 inte låg mer över prismässigt.
av Linqid
andreas_lofgren skrev:Köp den motor du trivs bäst med. Skillnaderna i driftskostnad är så små med den körsträckan. Ovanligt dock att D3 inte låg mer över prismässigt.
DE-kampanjen som bidrar, även R-Design är rabatterat (som ju baseras på Momentum). D3 startar på 319' utan och på 334' med R-Design. Nya D3 dvs, på 136 hk.

315' för T4 tycker jag låter dyrt om drag och vinterhjul (på fälg antar jag?) är de enda tillvalen du gjort. Listpris är väl runt 325-330', inte mycket till rabatt..
av perhall
Listpris skiljer ju 50 mellan D3 o T4 om den årslånga kampanjen på T4 beaktas.

Mao: D3 är slöare men snålare, dock bra vrid. Jag skulle köpt en D3 om du trivs med båda, den kommer troligen få bättre andrahandsvärde
PH
av MattiasD
Det är ingen rabatt på T4 men 50000 kr i rabatt på D3. Det är inte så att handlaren räknat fel på T4? Du kanske kan få samma rabatt på T4? Samtidigt förlorar i alla dieselmotorer i V70 sin miljöklassning vid årssiftet så vi kanske ska räkna med stora rabatter på dieselmotorer under hösten.
av Linqid
jatsee skrev:Håller med att T4an känns dyr. Vad har ni andra betalt för motsvarande bil?
Visserligen ingen R-Design och med inbytesbil vilket kanske gör att jämförelsen haltar en del men vi betalade ca 270' för en V70 T4 med Powershift och Ocean Race-paket i våras (MY12). Att betala 30 papp extra (om man räknar bort v-hjul och drag) för en R-Design utan automat känns saftigt...
av Lövet
Då blir det omkring 1300kr/år istället för 0kr/år de första 5 åren. Efter 5år är det ingen skillnad.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]