Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
#676765
Hei, venter på min nye xc70awd. Leste på et forum at awd ikke virker i revers?? Det må det da gjøre?? :-O)
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#676767
Visst funkar den på backen.

Däremot funkar den inget vidare om man vrider på ratten. Så fort hjulen inte står helt rakt så släpper den efter för att man ska kunna svänga. Irriterande om man ska svänga ut på en större väg och därför har framhjulen lite snedställda när man gasar iväg.
av KalleH
#676790
Intressant, det var nytt för mig. Trodde 4wd-systemet var oberoende av hur mycket man vridit på ratten. Gäller detta bara bilar med Haldex? Jag antar att den har en viss drivning kvar bak ändå i svängen eller?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av apersson850
#676908
Det där kan man ju styra som man vill, som biltillverkare. Haldex tillhandahåller en konfigurerbar styrning. I och med att Haldex använder en flerskivig våtlamellkoppling kan man, till en viss gräns, låta kopplingen slira och därmed överföra mer eller mindre moment.
av KalleH
#676930
Okej då förstår jag lite bättre. Säg då att man ska svänga ut på en landsväg (90 graderssväng ut) och det är halt ute. Innebär det då att framhjulen kommer att tokspinna om man har vridit ratten och gasar på? Förra vintern var ju ingen vinter att tala om här i Skåne så då upplevde inte jag något spinn i liknande situationer.
Hur har man löst det på andra bilar som Audis Quattro (torsen)? Den är väl permanent 4wd om jag förstått det rätt, Subaru likaså?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#676952
KalleH skrev:Hur har man löst det på andra bilar som Audis Quattro (torsen)? Den är väl permanent 4wd om jag förstått det rätt, Subaru likaså?
Det hela kommer sig av att fram och bakaxlen rullar olika lång sträcka om du kör i en kurva. Bakaxeln genar ju i kurvan och rullar kortare sträcka än framaxeln. Ju mer du vrider på ratten ju större skillnad blir det eftersom bakaxeln genar mer genom kurvan.

Bilar med kontinuerlig 4WD som tex Quattro (torsen) och Subaru har en mellandiff mellan fram o bakaxeln så man kan skicka ut kraften helt utan förluster till båda axlarna trots att båda roterar olika fort. Precis på samma sätt som du har diffrential mellan vänster och höger hjul.

På bilar men "On-Demand AWD som tex Haldex med flera saknas mellandiffen och det sitter bara en koppling melan axlarna.

Om du då kör i en kurva och axlarna rullar olika fort så måste ju varvtalsskillnaden tas upp någonstans. Antingen genom att däcken kasar mot underlaget = inte så bra då det sliter däck/transmission rejält. Eller så låter man elektroniken släppa på kopplingen och koppla ur bakaxeln så skillnaden tas upp av att kopplingen slirar.

Det brukar funka bra tycker jag, dock funkar det sämre på Haldex Gen 5 MY-13 har jag märkt. På Gen 4 så kunde man ju dra åt kopplingen blixtsnabbt om det började slira i kurvan pga halka. (Slirar det så är det ju bara att låsa kopplinen då slirandet tar upp varvtalsskillanden av kurvan). Du kommer alltså inte att märka av detta på din MY12, Slirar det när du svänger ut på stora vägen så är Gen 4 så snabb med sin Instant-Traction att koppla in bakhjulen att du inte känner av detta.

Gen 5 är ju slött som jag har skrivit i den andra Mega-tråden. Det gör att det blir ett irriternade slirande ett tag innan AWDn kopplas in.

Man kan ju inte heller kompensera för slöheten genom att dra år kopplingen i förväg för det är ju kanske inte halt i svängen och då kommer hjueln tvingas kasa mot marken. Så länge man kör rakt fram däremot går det ju att dra åt kopplingen i förväg.

Jag tror det är därför det smäller och dånar så mycket i min då jag ju har "Special-mjukvaran" som försöker återskapa Instant-Traction från Gen 4 genom att dra åt kopplingen i förväg för säkerhets skull.

Och så fort man sedan vrider lite på ratten så måste den släppa på trycket abrupt för bilen ska kunna svänga vilket smäller och vibrerar.
av KalleH
#676973
Tack för utförlig förklaring:)

Var ute och testade precis. Tryckte gasen i botten med stort rattutslag på en våt väg från stillastående (sportläget i automatlådan). Nog för att jag kom iväg fort men under en kort tid blinkade antispinnlampan till och jag kände att greppet släppte. Sen vet jag ju inte om det var framhjulen som spann eller alla 4 hjulen som släppte. Det ryckte inte i ratten som det brukar göra med framhjulsdrivna bilar som spinner loss.

/Kalle.
av Tartryffel
#677020
Stämmer helt säkert det som B20 säger, han brukar ha rätt. Men jag måste ändå skjuta in att jag har kört och backat en hel del med hästsläp på vintervägar och aldrig upplevt några problem med det där. Tror att det ska till rejält stora rattutslag för att man ska märka det och det brukar sällan behövas. När det greppar såpass bra som det gör med AWD så kan man sno runt på fler sätt än att bara toksvänga också. Med andra ord tror jag inte TS kommer att ha några större problem med saken.

Det där att AWD inte fungerar i backläge var ju sant på viskokopplingarnas tid. Men det är många år sen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#677032
Tartryffel skrev:Men jag måste ändå skjuta in att jag har kört och backat en hel del med hästsläp på vintervägar och aldrig upplevt några problem med det där.
Jag har heller aldrig upplevt något problem på alla mina tidigare AWD bilar vid stora rattuslag och tunga släp, visst är kanske AWD kopplingen öppen när man har mycket ratt-utslag men har det börjat slira så har ju bakaxeln kunnat kopplas in på millisekunder. På min nya MY13 finns en fördröjning i AWDn så man hinner märka av att det slirar lite innan AWDn lyckas kopplas in.

Allt har med responstiden att göra, är systemet snabbt nog så spelar det ju ingen roll om bak är frikopplat och man kan svänga som man vill, man kan ju alltid koppla in dem på "nolltid" när det behövs.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]