KalleH skrev:Hur har man löst det på andra bilar som Audis Quattro (torsen)? Den är väl permanent 4wd om jag förstått det rätt, Subaru likaså?
Det hela kommer sig av att fram och bakaxlen rullar olika lång sträcka om du kör i en kurva. Bakaxeln genar ju i kurvan och rullar kortare sträcka än framaxeln. Ju mer du vrider på ratten ju större skillnad blir det eftersom bakaxeln genar mer genom kurvan.
Bilar med kontinuerlig 4WD som tex Quattro (torsen) och Subaru har en mellandiff mellan fram o bakaxeln så man kan skicka ut kraften helt utan förluster till båda axlarna trots att båda roterar olika fort. Precis på samma sätt som du har diffrential mellan vänster och höger hjul.
På bilar men "On-Demand AWD som tex Haldex med flera saknas mellandiffen och det sitter bara en koppling melan axlarna.
Om du då kör i en kurva och axlarna rullar olika fort så måste ju varvtalsskillnaden tas upp någonstans. Antingen genom att däcken kasar mot underlaget = inte så bra då det sliter däck/transmission rejält. Eller så låter man elektroniken släppa på kopplingen och koppla ur bakaxeln så skillnaden tas upp av att kopplingen slirar.
Det brukar funka bra tycker jag, dock funkar det sämre på Haldex Gen 5 MY-13 har jag märkt. På Gen 4 så kunde man ju dra åt kopplingen blixtsnabbt om det började slira i kurvan pga halka. (Slirar det så är det ju bara att låsa kopplinen då slirandet tar upp varvtalsskillanden av kurvan). Du kommer alltså inte att märka av detta på din MY12, Slirar det när du svänger ut på stora vägen så är Gen 4 så snabb med sin Instant-Traction att koppla in bakhjulen att du inte känner av detta.
Gen 5 är ju slött som jag har skrivit i den andra Mega-tråden. Det gör att det blir ett irriternade slirande ett tag innan AWDn kopplas in.
Man kan ju inte heller kompensera för slöheten genom att dra år kopplingen i förväg för det är ju kanske inte halt i svängen och då kommer hjueln tvingas kasa mot marken. Så länge man kör rakt fram däremot går det ju att dra åt kopplingen i förväg.
Jag tror det är därför det smäller och dånar så mycket i min då jag ju har "Special-mjukvaran" som försöker återskapa Instant-Traction från Gen 4 genom att dra åt kopplingen i förväg för säkerhets skull.
Och så fort man sedan vrider lite på ratten så måste den släppa på trycket abrupt för bilen ska kunna svänga vilket smäller och vibrerar.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.