Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#672355
dst02 skrev:En fråga, kan EGR ventilen ställa till med problem i elektroniken? Min personliga servicetekniker sa nåt om de. Jag ställer mig skeptisk till de där.
Men elektroniken som styr EGR kan strula och tex öppna EGR i tid och otid vilket genererar en del svår spårade fenomen

Har själv vart med om följande
1. kund klagar på A lådan slirar ibland inte lätt att hitta då det är ibland så man går mycket på kunds upplevelser och ord och felsöker låda men felet fram kom och det visade sig vara EGR
2.ryckande gång känns som bromsen ligger på enl kund Detta var EGR som öppna/stängde i snabb följd
3. orkeslös bil svarar ej p gas sporadiskt detta var kärvade EGR

Detta kan man lite slarvigt uttrycka att det är elektronik fel Är inte alltid lätt att förklara då man inte vet hur mycket kund är insatt i ämnet och då blir det lätt att man generaliserar svaren Detta blir till fördel för vissa jätte fel för en del som vet hur det fungerar

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
#672467
dst02 skrev:Hm ok, inte helt osant då med andra ord.
Varför skall din verkstad ljuga för dig???
Det är troligen som med det mesta i våran värld informations miss pga olika kompetens inom området så uttrycker man sig olika vilket tolkas ............

En felkods utläsning för att kunna gå vidare till att börja med ...


//Gooose
#672491
gooose skrev:
dst02 skrev:Hm ok, inte helt osant då med andra ord.
Varför skall din verkstad ljuga för dig???
Det är troligen som med det mesta i våran värld informations miss pga olika kompetens inom området så uttrycker man sig olika vilket tolkas ............

En felkods utläsning för att kunna gå vidare till att börja med ...


//Gooose
Hej Goose !
Ja en bra fråga men det finns verkstäder som verkligen ljuger för en, har själv jobbat som bilmek tidigare så jag vet vad jag talar om.
När jag fick höra en fantasi berättelse från en verkstad, då jag ägde ett annat märke vart man mörkrädd kan jag säga. Bilen i fråga var ny så det skulle inte kosta mig något alls utan det var någon åtgärd som skulle göras som inte behövdes, men jag fick tjata för att en åtgärd som det var återkallning på skulle göras. Just den återkallningen gick verkstan back på för få timmar var anslagit på det jobbet. Verkstan i fråga gick i konkurs något år senare så detta förfarande var vanligt för deras del. Tack och lov brukar sådana skojare gå den vägen. Nuvarande verkstad har jag fullt förtroende för och blir alltid bra och korrekt bemött.

//Cox
#672627
Ljuga e dom bra på ex när dom säger att de ska skräna i kopplingen när man möter upp med gas, alla andra bilar jag kört som e tysta e de isåfall fel på? Tror inte ett dugg på vad dom säger längre. Samma sak va de med ac'n när de började yla, då sa meken att så ska de va trots att ljudet uppkom 1500 mil efter den var ny

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]