Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fuba
Hej,

Jag köpte en V70 2.5FT 09 automat nyligen. Den är väldigt svårtstartad när man kör på ren E85. Jag har inte tankat bensin än utan är inne på första tanken fortfarande. När bilen är kall behöver bilen 4-6 sekunder på sig att starta, den hoppar igång direkt om man stänger av den eller om man startar den efter att den stått still i någon timme efter att man har kört.

Försäljaren sa att det 'var så' när man tankade etanol men det låter inte troligt. Jag vet att etanolen har lite svårt att tända om det börjar närma sig <0° men inte när det är 20° varmt ute. Bilen är servad som den skall.
Kan det vara att man måste återställa "bränsleblandningsmätningen" så den vet vad som finns i tanken? Har ju varit en del som fått göra det...

Mvh
Per
poseidon skrev:Kör med bensin var 4e tank. Kan va länge sen den körde på bensin? Man skall köra 5 minuter efter bränslebyte. Men den skall inte vara svårstartad på E85.
Jag körde aldrig min 2.5FT på bensin, alltid på E85. Det där måste vara en seglivad myt. Därmot blev bilen svårtstartad vid ett tillfälle, men det försvann direkt efter att jag tankat bilen med E85 från annan mack. Mitt råd är att vänta till det är dags att tanka igen, och tanka då på en annan mack. Blir det ingen skillnad kan det vara ide att göra som pergrein föreslår.

2.5FT ska starta utan problem åtminstånde ner till -20 på E85 (utan motorvärmare).
Det blir att åka till Volvo så dom får göra det.

Mvh
Per
av fuba
pergrein skrev:Det blir att åka till Volvo så dom får göra det.

Mvh
Per

Jasså, det låter inte så kul. Jag får kanske prova att tanka på en annan mack i annat fall, om nu det blir nån skillnad.
Jag tankade min på Volvo i örebro för ca 3 veckor sen. Hela tanken var den otroligt svårstartad och förbrukningen steg med ca 1,5dl/mil. Jag kopplade inte till att det var bränslet som var orsaken utan jag trodde det var något annat fel. När jag tankade E85 på en annan mack någon vecka senare försvann problemen direkt...
av fuba
1Burken skrev:Jag tankade min på Volvo i örebro för ca 3 veckor sen. Hela tanken var den otroligt svårstartad och förbrukningen steg med ca 1,5dl/mil. Jag kopplade inte till att det var bränslet som var orsaken utan jag trodde det var något annat fel. När jag tankade E85 på en annan mack någon vecka senare försvann problemen direkt...

Jag tankade på samma mack som dig! Kanske problemet är löst :)
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]