Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter åtskilliga besök på verkstan med problem bla oljud i instrumentbräda,oljud i dörrar, fjäder till kopplingspedal som gått av, styrbox till motorstyrning som skall bytas, bromsklossar som ska bytas pga skrik, krånglande koppling samt ac som krånglat i över ett år utan att verkstan klarat av att laga den, kan man begära kompensation då? Köpte bilen ny.
Så länge dom lagar bilen inom skälig tid har du svårt att få någon ersättning.
Är din säljare smart ser han till att du har gratis hyrbil och lite sånt, så du känner att dom iaf har försökt serva dig och är ödmjuk.

Kika på http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... ter-kopet/
Min egen erfarenhet är större verkstäder (Bilia mfl) är mer benägna till kompensation.
Men det gäller naturligtvis att du som kund säger till att du inte tycker att detta är ok.
Och prata då med någon på verkstaden som har rätt att ge dig kompensation.
Mekanikerna har sällan denna rätten...
Enligt konsumentköplagen så har man alltid rätt till ersättning för merkostnader som uppstår i samband med reklamationer och annat. Undrar om inte detta borde gälla även för bilar? Jag brukar utnyttja detta tex när någon elektronikprodukt går sönder och jag måste åka och byta denna. Då får man ersättning för tex transportkostnader.
Hm ok, Jag har börjat tröttna att åka till verkstan stup i ett med alla grejer som krånglar, man får ju lätt för sig att en ny bil ska hålla och va problemfri ett tag efter köpet. Har vart inne på verkstan 5 gånger nu för garantijobb å de e minst 3 kvar.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....