Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thalas
Svårt att säga, kollar man på effektkurvorna ser ju ungefär likadana ut så motorkaraktären ändras inte så mycket. (Källa Polestar) Bild

Du får ju runt 27 hk extra att leka med på i stort sett hela registret och det är väl aldrig fel, ökningen av vrid är "bara" 20 Nm. När jag chippade min Saab (9-3 2.0 BioPower) med hjälp av BSR fick jag 20 hk extra och en hel del mer i vrid. Det som gjorde den extra rolig var ändå motorkaraktären som gjorde att den kändes snabbare än vad den troligen var. (källa BSR)
Bild
Mitt bästa råd är att du försöker få möjlighet att provköra en optimerad 2.5 FT.
Jag vill slå ett slag för autotech, optimerade min där och det blev en helt ny bil!
Hade en S60T5 med 320Hk tidigare och jag tror inte att V70`n är mycket långsammare nu.. Luftmotståndet gör sitt i höga hastigheter men det var inte för topphastigheten jag gjorde det, det var omkörningsprestandan som jag saknade och det var riktigt billigt för att få en prestandabil!
av jpennerb
Tycker det är mer motiverat att uppgradera en 2.5FT MY09 än att göra det på en MY10. Mer för pengarna samt en MY09 blir lite rappare pga. utväxlingen(gäller manuell)
jpennerb skrev:Tycker det är mer motiverat att uppgradera en 2.5FT MY09 än att göra det på en MY10. Mer för pengarna samt en MY09 blir lite rappare pga. utväxlingen(gäller manuell)
Det stämmer nog om du tänker på polestar men mede autotech så får du bårtåt 300Hk och 470Nm och det är en jatteskillnad oavsett hur många Hk du har från början och har man en 10`a så kan man skippa sista växeln då femman är utväxlad samma som sexan på en 09 om man tycker om att det varvar ;o)
av jpennerb
akterspegel skrev:
jpennerb skrev:Tycker det är mer motiverat att uppgradera en 2.5FT MY09 än att göra det på en MY10. Mer för pengarna samt en MY09 blir lite rappare pga. utväxlingen(gäller manuell)
Det stämmer nog om du tänker på polestar men mede autotech så får du bårtåt 300Hk och 470Nm och det är en jatteskillnad oavsett hur många Hk du har från början och har man en 10`a så kan man skippa sista växeln då femman är utväxlad samma som sexan på en 09 om man tycker om att det varvar ;o)
Det är sant. Och TS vill uppgradera med polestar och det är lite bortkastade pengar om man har en MY10 med 231hk. Men sitter man med en MY09 så blir det betyligt mer hk för pengarna. Så slutsatsen är att har man en MY10 så är det Autotech som gäller om man inte vill kasta pengarna i sjön och köpa polestar :)
av jpennerb
Lite offtopic men det skulle vara väldigt intressant om någon kunde göra en test mellan en autotech trimmad 2.5FT(steg 1) mot en T6a gärna med nya motorn och se hur mycket det skiljer mellan dessa?

En fråga: Tar Autotech bort toppfartspärren vid en optimering på en 2.5FT?

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]