Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nian
Har en V70 12 som jag köpte i våras, har allt sedan dess i stort sett haft AC på hela tiden men nu några gånger på morgon och kväll har det varit lite små kallt så jag har slagit av AC och dragit på lite värme men märkt att rutorna immar igen på en gång oavsett hur jag ställer reglagen. Drar jag på AC igen så är det immfritt på 4 sek.

Något som vet vad jag gör för fel och hur jag rättar till det?
av s6025t
Luftkonditioneringen avfuktar luften o ser till att det inte blir imma på insidan så luftkonditioneringen ska alltid vara på om man vill slippa imma temperaturen sköts automatiskt o du behöver inte ändra temp bara för det blir kallare ute
Läs mer här i instruktionsboken från sidan 206 hur klimatanläggningen fungerar o jobbar.Det finns en OBS ruta som säger att AC alltid bör vara på för bästa klimat o undvikande av imma http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _14860.pdf
av Raymond
Bare en liten skoj historia, jag fikk inn en eldre gubbe som tydligen hade en bonngård (stora gummisøvlar, MASSOR med hø och skit i bilen). Han kørde en 2010 V70, och rutorna var EXTREMT skitiga på innsidan. Tittade ned på klimapanelet, joda, alt på manuelt, AC av, max varme (tidigt på høsten), resirkuleringen PÅ och han justerade varmen i bilen endast med fläkthastigheten. Jag forklarade for han, trykk på AUTO och justera endast temperaturen, men jag vet inte om han tog det till seg :-)
Användarvisningsbild
av moose
Jo ja håller med om att ACC/ECC egentligen bara behöver vara ett temperaturvred och en auto-knapp, men hur modernt känns det med en bil som immar igen utan ac:n påslagen 2012. Det har ingen av mina 90-talare utan ac gjort. Upplever själv lätt imma på framruta och ibland sidorutor fram när ja nyss startat bilen, försvinner efter några sekunder men otroligt störande!!
av jpennerb
moose skrev:Jo ja håller med om att ACC/ECC egentligen bara behöver vara ett temperaturvred och en auto-knapp, men hur modernt känns det med en bil som immar igen utan ac:n påslagen 2012. Det har ingen av mina 90-talare utan ac gjort. Upplever själv lätt imma på framruta och ibland sidorutor fram när ja nyss startat bilen, försvinner efter några sekunder men otroligt störande!!
Kanske för att nyare bilar är tätare och håller kvar fukten? Har haft flera 740/940 där jag har fått skrapa is både på in och utsida så det var inte bättre förr :wink:
Användarvisningsbild
av Waterlily
I våras skrev jag detta i BMW-forumet:

Dilemmat med att ha AC är att det så gott som alltid finns en liten mängd kondensvatten stående kvar där förångaren (enheten som ger kyla) sitter. Då man startar bilen och innan förångaren har blivit nedkyld av AC-systemet avdunstar detta kvarvarande vatten från förångaren och följer med luften upp till rutan. Rutan är oftast kallare och vattenångan avsätter sig som imma.

Då AC:n är igång plockas fukt ifrån luften och den då torrare luften till rutan innehåller för lite fukt att avsättas som imma.

Dräneringen är aldrig 100% dvs total torka där förångaren sitter torde vara omöjligt att uppnå.

Ett manuellt (jobbigt?) sätt att minimera denna fukt är att innan man stannar bilen:
1.) Koppla av AC så att ingen ny fukt kondenseras.
2.) Ställ fläktfarten på max.

Kör så en liten stund 10 - 30 sekunder för att få bort fukten från förångaren. Nästa gång du startar bilen och ej vill ha AC:n igång så borde du få mindre imma på rutorna i och med att finns finns mindre mängd vatten kvar i fårångaren.

Mvh Näckrosen
Användarvisningsbild
av Perra83
Se till att funktionen ha funktionen som torkar ur AC:n aktiverad. När bilen har varit avslagen en stund så startar kupéfläkten och blåser förångaren torr.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]