Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vicgbg
Dags att beställa ny tjänstebil. Står i valet och kvalet mellan en V70 T4F Summum aut, high tech, seashell beige, hastighetsberoende servo eller en XC60 D4 aut Dynamic edition svart metallic med tidur. Jag kör mycket motorväg och en och annan fjällresa. Behöver plats för 2 barnstolar och en barnvagn. Jag har valt bort dieslarna på V70:n för att få med mer utrustning men kan erkänna att tiduret kommer att saknas med T4F:n.
Ge mig råd tack.
av llesrof
Det där är ett val mellan två totalt olika saker, ungefär lika enkelt som att välja mellan en solsemester på sandstrand eller upplevelsesemester med vandring i bergen. Antingen är man sandstrandstypen och då vill man inte vandra i skotska högländerna, eller så vill man det och kan inte tänka sig att ligga på en filt på sandstrand i två veckor.

När jag bytte bil var det enkelt, jag ville ha en SUV/crossover och intresserade mig inte för något annat än detta. Alltså behövde jag inte välja. Massvis med förnuftiga personer kommer att skriva att om du inte behöver en fyrhjulsdriven bil med lite högre markfrigång, och få behöver det, så skulle de satsa på en V70 istället. Dessa personer har kört bil i hur många år som helst och aldrig behövt fyrhjulsdrift. De flesta har dock aldrig ägt någon CrossCountry.

Vill du ha en V70 eller vill du ha en XC60? Det är två olika världar och upplevelser. XC60:n kommer förmodligen kunna göra exakt samma jobb som en V70 men tvärt om är det svårare om man nu tänker plöja genom snödrivorna istället för att köra runt dem. Å ena sidan kommer du att klara dig utmärkt med en V70 men å andra sidan kommer du heller inte inse hur ojämförbart mycket trevligare en XC60 är när det ligger 30 centimeter nysnö på vägen eller bara är halt och moddigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag stod lite inför samma val när jag bytte bil för ett år sedan. Jag hade v70 innan och var lite less på modellen så det fick bli xc60 vilket jag inte ångrar en sekund. V70 är ju dock ett förnuftigare val, speciellt om du mest kör motorväg och kanske uppskattar det större bagaget.

Personligen skulle det kännas lte bakvänt med en fwd xc60 även om du kanske inte behöver awd'n, men det är ju en högst personlig reflektion.

/Martin
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ett tips är att lägga till tonade rutor till xc60 det blir rätt stor skillnad jämfört med icke tonade rutor, och bilen ser snyggare ut tycker jag.
Användarvisningsbild
av Momentum
vicgbg skrev:Tack, fyrhjulsdrift ryms tyvärr inte i budgeten.
Men en XC70 AWD D4 DE borde gå att pressa in om vi pratar 7.5 BB
av vicgbg
En XC70 D4 AWD aut Dynamic edition är också ett tänkbart alternativ. Fyrhjulsdrift är dock väldigt trevligt.
F_n vilken djungel det är. Snacka om välfärdsproblem :)
av Linqid
Har du behov av fyrhjulsdrift i vardagen? Jag som bor i Göteborg kan knappast påstå att jag behöver det, men visst är det väldigt bekvämt och skönt att ha! Vi har en V70 T4 med Powershift och en fyrhjulsdriven 3-serie. Tryggt med 4WD på vintern, ja, men absolut inget måste... Har du möjlighet så räkna på en XC70 AWD.

I V70 är T4-motorn med PS ingen raket, men den pinnar på rätt bra och jag tycker aldrig man saknar kraft (som med 2.0F eller DRIVe). Går hyfsat snålt om man inte har alltför tung högerfot och lådan växlar fint. Ser ingen anledning att välja en D3/D4 om man inte kör många mil om året, den absurda merkostnaden är i mitt tycke inte värt det när T4-motorn är såpass bra. Personligen hade jag nog inte valt en XC60 utan AWD, så den går bort för min del. Att offra utrymme och utrustning när XC-bilarnas stora fördel i framkomligheten försvinner känns inte lockande.

Får du in en XC70 D4 AWD DE (med automat...) så tycker jag det är ett givet val!

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]