Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norings
Hör ett gnisslande/kvittrande ljud när växellådan har växlat upp vid lugnt jämnt gaspådrag, kommer endast vid de högre växlarna. V70 D5 vanlig automatlåda 2011. Tips om vad det kan vara, lådan växlar bra. Vet inte om det kommer från lådan men man hör ett "kvittrande" ljud.
av grenyg
Vet inte vad det är men låter som samma gnissel eller kvitter som jag har på min xc70 d5 my11. Började för ca 2v sedan. Låter i 1-2 sek efter att högre växel lagts i vid acceleration. Vissa dagar mer, andra mindre.
av norings
grenyg skrev:Vet inte vad det är men låter som samma gnissel eller kvitter som jag har på min xc70 d5 my11. Började för ca 2v sedan. Låter i 1-2 sek efter att högre växel lagts i vid acceleration. Vissa dagar mer, andra mindre.
Precis samma som min.
av grenyg
Hej,

Nu är problemet löst på min bil. Det var nåt med remmen som driver AC etc som gnisslade. Verkstaden bytte spännaren, remmen och ett motorfäste (uppe på passagerarsidan). Konstruktionen på spännaren hade visst ändrats några veckor efter att min bil tillverkades. "Felet" och åtgärden fanns beskriven hos Volvo.

Gnisslet hördes tydligast om jag körde på 5:an eller 6:an (manuellt läge på automatlådan) och accelererar från 1500 varv. Gärna i en uppförsbacke. Gnisslet slutade vid ca 2000 varv.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]