Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nästa alla trådar på det här forumet som berör dieselpartikelfilter berör smådieslarna men hur länge egentligen håller DPFet på volvofemmorna? Nån som faktiskt tvingats byta och när skedde det i så fall?

Håller på och letar bil till sambon och vågar man titta på lite långmilare (15000+ mil) så börjar V70II få en riktigt trevlig prisbild.
Bör inte vara några problem alls med dessa filter, min bil har nu rullat 14800 mil inga tecken alls på att filtret skulle ge upp. Jag har inte hört talas om något som packat igen heller. Skulle det hända kostar ett filter på skroten inte många kronor, enkelt att byta är det också. Det som därimot kan börja jävlas är dessa tempgivare som sitter på filtret. Har bytt på 3 st bilar förra veckan, brukar hjälpa en polare som har bilfirma, samtliga av dessa bilar hade rullat över 14000 mil. Men dom kostar en skit peng ca 800 kr så det är inte hela världen :D
Tack för svaren! Bmws "underhållsfria" filter brukar packa ihop i alla fall vid 15-20 tusen mil för en kostnad på cirka 20 tusen kr så det är skönt att höra att V70 verkar bättre.
Det enda man hört talas om är ju att filtren packar igen pga ständiga småresor, och då har jag ändå dagligen läst det här forumet i tre år. Jag skulle bara känna oro för riktiga lågmilare.
Bilen ska främst användas för pendling 1.5 mil x2 /dag till min sambos jobb. Får väl hoppas att det inte räknas som kortsträckor...

Henry: Efter att ha ägt både BMW och Volvo så är jag mer orolig för verkstadsnotorna som Volvoägare. Största problemet med lite äldre BMW (de måste bli lite äldre för att hamnar i samma prisklass) är att de rostar och jag kan inte ha en rostig bil.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....