Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lohman
#665420
Köpte igår en beg.V70 2009 momentum som gått 7400 mil.
I affärsförslaget står det att läsa att det är div.utrustning och bl.a står det att det är eluppvärmt baksäte , men när frugan hämtat bilen i dag så finns det inget sådant, ringer upp säljaren och han säger bara att det kunde jag ha talat om för dig med en gång att det finns inte när det är integr. Barnstolar bak...

Hur fn ställer man sig till det, det var ju en av anledningarna att vi köpte just denna bil.

Går det eller går det int???
Känner mig lite smått lurad! :|
av dst02
#665438
Jävla skojare! Be om kompensation för de!

Låter väl bitter men e rätt trött på säljare som snackar.
av Droopy
#665443
Lohman skrev:Köpte igår en beg.V70 2009 momentum som gått 7400 mil.
I affärsförslaget står det att läsa att det är div.utrustning och bl.a står det att det är eluppvärmt baksäte , men när frugan hämtat bilen i dag så finns det inget sådant, ringer upp säljaren och han säger bara att det kunde jag ha talat om för dig med en gång att det finns inte när det är integr. Barnstolar bak...

Hur fn ställer man sig till det, det var ju en av anledningarna att vi köpte just denna bil.

Går det eller går det int???
Känner mig lite smått lurad! :|
går ej att kombinera dessa två, men om elbaksäte var det avgörande för ditt bilköp och du påtalat det för säljaren och det står i affärsförslaget att det ska ingå är det ju bara att slå det i skallen på dom.
av dst02
#665458
Ifrågasätt varför de står i listan på utrustning å verkligheten är något annat så får han stå till svars för de.
av offsider
#665532
Om det hade varit jag som blivit blåst på det sättet, då hade jag åkt tillbaka och skickat nycklarna i bröstet på säljaren och krävt stålarna tillbaka, inget snack om den saken. Jag blir så jävla förbannad när någon försöker blåsa mig att jag inte kan hålla mig. Om den hala ålen börjat gaffla om att jag "borde ha undersökt saken själv" om det varit så viktigt för mig, så hade jag förklarat att det HADE jag genom att läsa igenom utrustningslistan ordentligt. Tydligen så upptäckte ni detta samma dag som ni hämtade bilen, vilket i mina ögon är klart inom skälig tid också.

Och trots att ni själva känner att det var lite klantigt att inte kolla upp detta innan köpet var klart, det står faktiskt på sidan 1 första stycket i boken om att köpa bil: "kolla att all el fungerar", så är detta eran ståndpunkt: "Enligt säljaren så skulle baksätet vara eluppvärmt, och då trodde ni att så var fallet. Det stod i papperet, men verkligheten har visat sig vara en annan, och nu är du en missnöjd kund."

Men du skriver inget om vart eller vem du köpte bilen av. Om du köpte den av en privatperson, så har du nästan noll rättigheter då konsumentköplagen inte är tillämplig. Men om något är uppenbart fel så har du vissa rättigheter, exempelvis allvarliga fel som säljaren borde känna till. Läs på.

Hur som helst så antar jag att du har köpt den av en handlare, en oseriös sådan som inte vill ta något ansvar då han/hon/hen redan har fått dina pengar. Utan att veta ett dugg om hur det ligger till med den saken så gissar jag att säljaren antingen är 1) en bilhandlare med kontoret på fickan 2) en bilhandlare som man hittar en hel del på nätet om genom min bästis "google". Om säljaren är en av de två alternativen så är risken stor att det här blev en trist läxa att lära.

Om säljaren vägrar kompensera dig eller vägrar låta köpet gå tillbaka så har du bara alternativen ARN eller stämning kvar. (Väl? Rätta mig gärna den som vet bättre.) En riktigt oseriös handlare låter ARNs rekommendationer rinna av sig som vatten på en gås. Och om du väljer stämning så är det en långdragen process som kostar pengar och är energidränerande, och det är inte ens säkert att du vinner.

Mitt råd är att du åker tillbaka till handlaren och förklarar läget mellan fyra ögon. Säg att du köpte bilen just för att du trodde att den hade uppvärmt baksäte, det var en dealbreaker för dig. Om det handlar om ett skrivfel så är det deras problem, det är de som har gjort fel i det här fallet. Om det är så allvarligt för dig att du inte vill ha bilen, så tycker jag att du ska förklara att du vill häva köpet. Och försök för guds skull att hålla en god ton! Lycka till!

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... igt-skick/
Senast redigerad av 1 offsider, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av moose
#665533
Kolla om det står någonstans på pappret "Vi reserverar oss för felskrivning...." Annars är ju saken solklar, klart du ska heanågon form av kompensation.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]