Om det hade varit jag som blivit blåst på det sättet, då hade jag åkt tillbaka och skickat nycklarna i bröstet på säljaren och krävt stålarna tillbaka, inget snack om den saken. Jag blir så jävla förbannad när någon försöker blåsa mig att jag inte kan hålla mig. Om den hala ålen börjat gaffla om att jag "borde ha undersökt saken själv" om det varit så viktigt för mig, så hade jag förklarat att det HADE jag genom att läsa igenom utrustningslistan ordentligt. Tydligen så upptäckte ni detta samma dag som ni hämtade bilen, vilket i mina ögon är klart inom skälig tid också.
Och trots att ni själva känner att det var lite klantigt att inte kolla upp detta innan köpet var klart, det står faktiskt på sidan 1 första stycket i boken om att köpa bil: "kolla att all el fungerar", så är detta eran ståndpunkt: "Enligt säljaren så skulle baksätet vara eluppvärmt, och då trodde ni att så var fallet. Det stod i papperet, men verkligheten har visat sig vara en annan, och nu är du en missnöjd kund."
Men du skriver inget om vart eller vem du köpte bilen av. Om du köpte den av en privatperson, så har du nästan noll rättigheter då konsumentköplagen inte är tillämplig. Men om något är uppenbart fel så har du vissa rättigheter, exempelvis allvarliga fel som säljaren borde känna till. Läs på.
Hur som helst så antar jag att du har köpt den av en handlare, en oseriös sådan som inte vill ta något ansvar då han/hon/hen redan har fått dina pengar. Utan att veta ett dugg om hur det ligger till med den saken så gissar jag att säljaren antingen är 1) en bilhandlare med kontoret på fickan 2) en bilhandlare som man hittar en hel del på nätet om genom min bästis "google". Om säljaren är en av de två alternativen så är risken stor att det här blev en trist läxa att lära.
Om säljaren vägrar kompensera dig eller vägrar låta köpet gå tillbaka så har du bara alternativen ARN eller stämning kvar. (Väl? Rätta mig gärna den som vet bättre.) En riktigt oseriös handlare låter ARNs rekommendationer rinna av sig som vatten på en gås. Och om du väljer stämning så är det en långdragen process som kostar pengar och är energidränerande, och det är inte ens säkert att du vinner.
Mitt råd är att du åker tillbaka till handlaren och förklarar läget mellan fyra ögon. Säg att du köpte bilen just för att du trodde att den hade uppvärmt baksäte, det var en dealbreaker för dig. Om det handlar om ett skrivfel så är det deras problem, det är de som har gjort fel i det här fallet. Om det är så allvarligt för dig att du inte vill ha bilen, så tycker jag att du ska förklara att du vill häva köpet. Och försök för guds skull att hålla en god ton! Lycka till!
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... igt-skick/