Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Vad prioriterar man vid beg köp?

Bil A har gått 4k mil en V70 årsmodell 09 men uttagen 08.

Bil B har gått 6k mil, årsmodell 09 uttagen 09.

I princip samma utrustning å pris.

Har det någon betydelse för godwill eller liknande?
av Moody
Den som är uttagen 09 kan ha vagnskadegaranti kvar och därför billigare försäkring ett tag. I övrigt tror jag färre mil är mer värt än några månader senare uttagen, de är ändå av samma modellår.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om det är exakt samma utrustning skulle jag gå på den med färre mil i detta specifika fallet.
av Lövet
År. Helt klart. Ju färre år desto färre kallstarter och färre vintrar. Många mil på kort tid brukar betyda mycket landsväg/motorväg och det sliter ingenting i jämförelse.
av tunnis
Sålänge bägge är my09 känns uttagningsdatum ganska ointressant. Däremot är ju alltid antal min viktigt.
Hade det varit fågan om en my08 vs my09 hade nog 09 med 6k mil vunnit, men nu är väll 4k den självklara vinaren.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ja, eftersom det är samma MY så är självklart milen mest relevanta. (Även om 2000 mil på en V70 är slim to nothing...)
av perhall
Helt sant att motorväg sliter oerhört lite jämfört med kallstarter.
Problemet är att man inte riktigt vet hur bilen är körd.
Jag bocdde ett tag i Stockholms City, en bil som gått 1500 mil/år och körts av nån i Sthlm city låter ju som ett skräckex. Men jag körde bara ca en gång i veckan och då oftast långa sträckor. Bättre körd kunde en bil inte vara.
Däremot hade jag vänner på "småorter" typ smålandsstenar som körde 2000 mil/år och ca 50% i stan, för de åkte runt till dagis, skolor, affärer etc. nästan hela tiden...
Tyvärr går ju inte sånt att se...

PH
av Lövet
Helt klart. Det är oerhört många runt mig i Stockholm som har sina bilar ståendes hela veckorna och sedan bara åker på helger och semestrar. Till jobbet tar man tunnelbana/pendeltåg.

För övrigt har Bil A fortfarande gått 1 år till oavsett hörrni.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]