Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriks
#662807
Hej. Nu när min motor har havererat vid närmare 40 k mil. Så tänkte jag att man kanske skulle stoppa ner en nyare D5 snurra.
Har en V70 års 09 med den gamla 185 hk motorn och funderar på att stoppa ner en 205 hk motor ist. Någon som vet vad som skulle kunna jävlas vid ett sådant byte? Är det stor skillad på motorinfästningar och motor delar? förutom att det är en dubbel snurra på den. :?: :?:
#662822
Kan vara att bilprovningen har synpunkter, det är nog bäst att du kollar upp det först. I övrigt vet jag inte något om de tekniska skilladerna.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Variosboy
#662833
Skulle säga att det smartaste du kan göra är att köpa en motor av 2009 års modell och som har 163Hk, sen åker du in till en Volvo-Åf och laddar i Polestar, och vipps har du 205Hk i den, och bilprovningen blir nöjda och glada..

Anledningen till att jag tycker du ska köpa en 163Hk är för att 163 och 185 av 2009 års modell är exakt samma motor (bara programvara som skiljer), och förmodligen är det så att 163-varianten går att köpa en smula billigare på skroten än en 185:a..
av Eriks
#662846
Jag tänkte mer på att dom säger att de nya motorerna går billigare.. fast med polestar så kanske man kommer ner på samma... hade annars hittat en 2011 motor 205hk som bara gått 500 mil..
av aggrosurf
#662848
självklart ska du prova att trycka in den nya motorn. frågan är om automaten rimmar med den motorn. eller har du manuell låda?
servopump är anorlunda på den nya motorn. det finns säkert mer hinder på vägen. men nedrans kul om du fixar det.
Användarvisningsbild
av crumpets
#662895
Det är ju dubbelturbo på den nyare så jag har svårt att tänka mig att det kommer funka bolt on. Styrenheten lär inte vara kompatibel och det är frågan om avgassystem och insug är det heller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#662937
Motorfästen, avgas, insug osv är ju bara mekanik som man kan fixa med svets och rörmokeri.

Bra mycket svårare då med motorstyrningen /elektroniken som är olika och väl är integread med bilen
av perhall
#662951
Vad var det som gjorde att motorn gav upp? visserligen är 40k mil en ordentlig körsträcka, men jag trodde en D5 skulle hålla mycket längre än så...

Du får helt klart lägre förbrukning med en MY10 205 hk än en polestar-trimmad MY09 men jag tror inte att det är värt besväret. Men visst är det bra med en motor som bara gått 500 mil och förmodligen kan köpas loss rätt attraktivt - de flesta 205 hk MY10 som rasar omfattas ju antingen av maskineskade- eller drivlinegaranti så skroten har nog lite svårt att sälja motorn jättedyrt.
PH
av Steff 99
#662977
Det är många delar, som man tror är nya vid garanti jobb som kommer från "skroten", självklart återanvänder man motorer, vxlådor från nya bilar som blivit inlösta pga olyckor.
JB i Jönköping är ett bra ex.
Där köper åf "nya" delar som motorer, plåtdetaljer, allt som är intressant att återanvända, så tro inte att detta innebär att man kan köpa nya D5 till fyndpris....dessa motorer är hårdvaluta.
av perhall
#662993
Steff 99 skrev:Det är många delar, som man tror är nya vid garanti jobb som kommer från "skroten", självklart återanvänder man motorer, vxlådor från nya bilar som blivit inlösta pga olyckor.
JB i Jönköping är ett bra ex.
Där köper åf "nya" delar som motorer, plåtdetaljer, allt som är intressant att återanvända, så tro inte att detta innebär att man kan köpa nya D5 till fyndpris....dessa motorer är hårdvaluta.
Sant men ts överväger ju att köpa motorn och det är knappast till marknadspris. Om en ny kostar 100tkr med kringaggregat (räcker väl inte) borde marknadspris på denna vara 70tkr, dvs ungefär vad en v70 d5 my09 med 40t mil och ny motor är värd. Sen kostar monteringen också./ph
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....