Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Ja, som jag skrivit i headern, så undrar jag när det kan tänkas komma en ny V70?
V70 kom väl som MY07, 2006, och dessförinnan hade väl S80 kommit redan som MY06, kan jag tänka?
Med 8 års modellivstid så skulle en ny S80 komma som tidigast MY14 - kommer V70 komma som samma modellår eller året efter?
DVS i så fall MY15, v20-2014?

Anledningen till min fråga är att jag har en MY11 som tjänstebil på tre år, uthämtad våren 2011,strax innan MY12 kom, och sålunda kanske skulle kunna byta till en tidig MY15... man är väl försiktigt hoppfull.
Annars kanske en XC70 Classic inte skulle sitta fel.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nuvarande S80 kom som MY07 och nuvarande V70 som MY08.

Det är ju verkligen hög tid för en ordentlig facelift nu...

/Martin
av Linqid
Som Martin skrev ovan, plussa på ett år. Normalt brukar ju modellcykeln vara runt 7 år, och då borde en ny S80 dyka upp till MY14 men det känns orimligt... Om Volvo håller tempot uppe bör en ny S80 dyka upp till MY15 och en ny V70 till MY16.

Om man inte ger modellerna en rejäl facelift, men då kommer man hamna långt, långt efter sina konkurrenter. Redan idag är ju V70 akterseglad av 5-serie, E-klass och nya A6 och det behövs en ny modell snart (S90/V90 kanske det blir nästa gång?) om inte intresset ska dala totalt. För man säger ju sig vilja konkurrera med tyskarna, så..
Användarvisningsbild
av apersson850
De modifierade ju inredningen (Sensus och sånt) förra året, till 2012:orna. Förmodligen har de tänkt köra på några år med den nyheten innan de slänger den över bord.
Användarvisningsbild
av Funk
Tekniskt sett kom ju även CADS3 (systemet som möjliggör bl.a Pedestrian Detection) nyligen i dessa bilar..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Är det bara jag som inte ser dessa uppdateringar som intressanta?
Det verkar som om hela världen förundras och fascineras av volvos allehanda påhitt med BLIS och CADS3 etc.

Jag skulle gladeligen byta alla dessa prylar mot en audi-designad förarstol eller lite mercedes-utvecklade dörrlister.

Sensus var ju en trevlig uppdatering, men borde ha kommit redan för tre år sedan. Det känns som om volvo halkar efter i så många viktiga saker, när de fokuserar på alla dessa säkerhetsprylar.

Min önskelista på uppdateringar, utan inbördes ordning, är:
1) Utdragbart lårstöd för dynamicstolen.
2) Blond inredning, inte bara stolar/säten utan hela inredningen smakfullt grå.
3) Större bränsletank som tillval till etanol-bilarna.

Nu när jag tänker på det, så finns det mesta som man behöver. Kan det då vara så att när man har utvecklat (nästan) allt, så måste man börja utveckla onödiga saker, som BLIS, för att hålla utvecklingsavdelningen vaken och kräsna kunder nöjda (med att de har något som grannen inte har)?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så du (Snackasalig) menar att Volvo ska sluta ägna sig åt säkerhet? Det är ju ungefär lika troligt som att Philip morris slutar med cigg.. :wink:

Säkerhet är ju Volvos signum...

Kan dock hålla med om att utdragbart lårstöd vore fint.. Det hade jag på min Audi S4 -93 och det var toppen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Volvo vill ju ligga strax över mellanklasssegmentet men ligga först med säkerhetsprylar och detta har man väl lyckats ganska bra med tycker jag? De närmaste konkurenterna ligger ju 3-4år efter vad det gäller både proaktiv och aktiv säkerhetsutrustning.

Jag tycker inte Sensus är en så pass stor grej att det kan kallas facelift. Det har inte hänt mycket på V70 mellan MY08 och MY13, nu är det f-n på tiden...

/Martin
Användarvisningsbild
av V9097
Jag tycker nog V70 har utvecklats på ett rätt trevligt sätt sen sen kom 2008

På motorsidan har det ju hänt en hel del sen 2008. T4 och T4F har tillkommit, 3.2 har både kommit och gått. T6 har blivit snålare och fått mer effekt. D5 har fått dubbelturbo. D3 och D4 manuell är nu så snåla att de kommer under miljöbilgsgränsen 120g/km. D2/DrivE har tillkommit, och finns nu även med automat. 2.0F och 2.0D har försvinnit (tack ock lov)

Sen har vi haft Ocean race 2 gånger. R-design har tillkommit, momentum har fått aningen mer utrustning. Och så Sensus och City Safety.

Men jag saknar en utvändig facelift, lite snyggare baklysen skulle inte skada. Utdragbart lårstöd och manuell till AWD skulle inte heller sitta dumt.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]