Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
I söndags när jag skulle åka iväg så gnisslade det och rök som attan underhuven. Bilen bärgad till Volvo, kompressorn har skurit.
Som plåster på såret så blir det inte bastubil så länge, fick tid nästa vecka, samt så tar Volvo hela kostnaden, alltid något :D
av Cox
Ja det kan man lungt säga, rent skräp men som tur är tar Volvo ansvar för eländet och repar det kostnadsfritt.
Lite trist att detta händer på 1:a dagen av semestern.....
av Leafs
Vad händer när en kompressor skär i motorvägsfart......multirem i bitar.....trasslar in sig i kamrem? Game Over.
Visst; Volvo tar kostnaden upp till 60 månader tydligen. Men kan kompressorer rasa före 5 år så kommer de garanterat att rasa även efter 5 år. Vad kostar en ny motor....?

Ett smärre mirakel att man inte läser om detta i diverse motortidskrifter.
Det är väl Zexel kompressorerna som pajar vad jag förstått det.

/Martin
Leafs skrev:Vad händer när en kompressor skär i motorvägsfart......multirem i bitar.....trasslar in sig i kamrem? Game Over.
Visst; Volvo tar kostnaden upp till 60 månader tydligen. Men kan kompressorer rasa före 5 år så kommer de garanterat att rasa även efter 5 år. Vad kostar en ny motor....?
Ett smärre mirakel att man inte läser om detta i diverse motortidskrifter.
Ca 60 papp. Det kostade min efter precis som du skrev, motorväg, kamrem etc. Plus del av hyrbil, då jag var utan i 4 veckor.

Intressant fråga: detta skedde vid 12000 mil, så jag behöver väl inte byta kamrem vid 18000 mil? Men på detta får jag inget svar.
nä de behöver du ju inte göra motorn är ju bytt på 12000mil och en utbytesmotor kommer med kamrem monterad alltså 12000mil + 18000mil blir ju 30000mil innan det är dax för rem byte
och är motorn begagnad borde du kunna se i fakturan att dom har tagit upp kamrem för i normala fall monterar man inte en begagnad motor utan att byta remmen pga man inte kan garantera miltal
MartinS skrev:Det är väl Zexel kompressorerna som pajar vad jag förstått det.

/Martin
Om jag förstod den andra "kompressortråden" rätt så handlar det om alla 5 cyl motorer diesel OCH bensin/etanol = MÅÅÅÅÅNGA bilar.....
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]