Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har klagat tidigare men gör de igen, när man trycker ner kopplingar, slänger i 2an eller 3an å släpper upp kopplingar tjuter de till illa
i kopplingen ibland, någon som vet vad de beror på?
Likaså om man med lite extra gas möter upp kopplingen vid samtliga växlar skränar de illa. Vad om detta??

Kör DRIVe, 2011 som rullat drygt 3100. Värt att klaga hos verkstan?
av peetan
Håller med föregående talare, solklart att det är urtrampningslager.
Klaga på bara! Dom är lata på verkstan säger jag.
Det tar väl några timmar att byta, men det är ju lättare att serva bilar hela dagarna (antar jag)
Användarvisningsbild
av apersson850
Slitna lameller kan också ge ett litet tjut när man släpper kopplingen, men det är ju heller inget som dyker upp meddetsamma i en bils liv.
av dst02
Jag får boka in en tid på verkstan så får dom fixa till de så de blir knäpp tyst. Någon mer som drabbats?
av Volvozinga
Har samma fenomen på min 24k v70 classic -00. Först började det tjuta vid dragläget och de senaste veckorna även när man kör, 90-120 km/h. otroligt irriterande och högt är det också. En kompis (mek) misstänkte också att det var urtrampningslagret.
av dst02
Vet inte om Jag var tydlig men när det skriker men de är ibland då man släpper upp kopplingen som de liksom tjuter/skriker till, ungefär med kopplingspedalen halvt uppe, sen blir de tyst medans man kör.
Användarvisningsbild
av hollan
har bytt lamellen på ett par drive pga att det tjuter speciellt vid start i backe eller när man har handbromsen till alltså vid belastning
av dst02
hollan skrev:har bytt lamellen på ett par drive pga att det tjuter speciellt vid start i backe eller när man har handbromsen till alltså vid belastning

Vad har de berott på? Min tjuter till mellan 2an å 3an, ibland mellan 3an å 4an också samt att de skränar illa när man möter upp med gas. Speciellt om man ska iväg fort från rödljus eller annat.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....