Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Hej
är det bara jag som inbillar mig eller har v70II högt/mkt vägljud?
jag hör ngt vid vänster öra när jag kör, det är lite svår beskrivligt inte vindbrus direkt utan låter mer som att dörrsidan vore borta, jag har trott att det berodde på vinterdäcken men ljudet finns kvar även med sommardäcken
min tjänste Passat känns tyst i jämförelse mot volvon.
tyvärr har jag ingen annan v70 att testa.
av Steff 99
V70 är väl mer känd för att vara en av de tystare bilarna i sin klass, jämfört med Passaten som upplevs som en riktig bullerlåda.
Men med lågpris däck kan man kanske även få en V70II att vara högljudd också.
Många V70 har laminerade sidorutor dessa blir märkbart tystare än en utan
av mattish
V70in är mycket tystare än min gamla passat, en 2009a. Den nya är lite (med betoning på lite) bättre, men inte så bra som V70II. Min åsikt.

Hade en V60 hyrbil för ett tag sedan och med den på riktigt dålig asfalt, väsnades det ungefär lika mkt som med passaten på nylagd asfalt.
av Tarsiger
Steff 99 skrev:Många V70 har laminerade sidorutor dessa blir märkbart tystare än en utan
P g a just denna uppfattning tänkte jag välja laminerade sidorutor. Men försäljaren framhöll som sin egen uppfattning, grundad på mycket körning både med och utan sådana rutor, att ljuddämpningen knappt är märkbar även om den rent kvalitativt kan åberopas (som i Volvos broschyrer) och avrådde från att göra detta val om det enbart var för ljuddämpningen. Därför avstod jag också. Vid senare körning med samma bilmodell, samma däcktyp och laminerade sidorutor upplevde jag ingen skillnad. Men olika slags buller, i olika frekvensområden, kan dämpas olika så det kan ändå finnas ljudmässiga fördelar i vissa fall.
av Peanuts
Jag upplever min V70 DRIVe som en av de tystaste bilar jag någonsin åkt i. Inget märkbart högt vägljud eller vindbrus så vitt jag kan höra.

Kör på standard 16" med Michelin Energy Saver.
Användarvisningsbild
av falcon
ljudet som jag upplever är lite "gällare" och inte vanligt "däckljud". ljudet ligger rakt i vänstra örat när jag kör låter som att det skulle vara borta isolering i dörren eller ngt.
av Peanuts
Då måste det vara något knas på din bil, jag har inte hört något liknande på min bil. Kan du inte få låna en liknande bil hos din ÅF och jämföra hur den låter? Alla upplever ju ljud olika så det är ju bara du som kan säga om en annan bil låter mer eller mindre.
av perhall
ViBilägare kom ju fram till att V70II och S-klass är de nästa tystaste bilarna och Lexus LS460 den tystaste... körde nyligen en Audi A7 med 19" och den var rena bullerburken jämfört med min V70 (som har laminerade rutor - min säljare sa också att det inte gör någon skillnad men här på forumet övertygades jag... och den är märkbart tystare än utan)... och ganska gungig, men snygg och snabb. Nej, det måste vara nåt fel på din bil. /PH
av Jimpen89
falcon skrev:ljudet som jag upplever är lite "gällare" och inte vanligt "däckljud". ljudet ligger rakt i vänstra örat när jag kör låter som att det skulle vara borta isolering i dörren eller ngt.
Jag har nog samma som dig i min V70. Störigt som fan om man börjar tänka på det.
Jag tror att ljudet smiter in i övre vänstra hörnet av dörren precis där gummisoleringen (?) rundas av. Måste vara att dörren inte sluter tätt eller något

EDIT: idag när jag åkte hem från jobbet försökte jag undersöka det mer och inbillar mig nu att det är i övre vänstra hörnet av glaset. Är det samma för dig?
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]