Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hej

Jag har en V70 DRIVe -11 som tjänstebil och funderar på att byta den mot en V70 T4F-13.

Anledningen att jag vill byta:
-Min DRIVe saknar nyckelavstängning för krockkudde och vi väntar tillökning snart.
-Låg dragvikt (1280kg) på DRIVe, 1600 kg på T4F
-Förbrukningen är inte så låg som den borde på DRIVe, verklig förbrukning ligger på runt 0.52 trots att jag kör försiktigt och ca 20 mil landsväg/motorväg daglien.
-Dyr service väntar vid 12000 mil för DRIVe.

Ni som kör T4F, är ni nöjda med bilen? Jag siktar på en Momentumutrustad T4F med manuell låda.

/P
av mattish
Nu äger jag ingen men har kört den ca 100 mil. 50 med PS och 50 med manuell.

Automatlådan gör bilen väldigt hetsig tyckte jag och manuell var ssom den var. Jag tycker inte det känns som om där är någon kraft i motorn, MEN ändå är den snabb. Särskilt om man jämför med DrivE.
Jag hade helst också skaffat en T4F men på jobbet är det bara diesel som gäller :(

Hänger man 1600kg bakom t4f så tröttnar den nog ut väldigt mkt, men garanterat så funkar det. Turbon får nog jobba väldigt mycket pga den lilla cylindervolymen. Jag kommer sakna min dragvikt från passaten när jag får min D2 nästa månad, men husvagnen och släpen har en totalvikt på 1000kg så det är bara när jag ska köra biltransport som jag får leta upp en annan bil.
av Peanuts
Tack för ditt svar. Jag har provkört en V60 med T4F och motorn är underbart mjuk och vibrationsfri jämfört med min skramliga diesel. Det är ytterligare ett argument för som jag jag glömde.

Vad gäller att T4F är kraftlös så har jag ju som sagt tidigare kört DRIVe, allt över det är ju rejser för mig. :)
Jag har ingen husvagn ännu men planerar kanske att köpa en framöver och då kan DRIVe:s dragvikt vara en begränsande faktor. T4F kanske inte är den optimala dragbilen men huvudsaken är att jag får dra tyngre grejer om det det behövs.
av Linqid
Jag är jättenöjd med T4-motorn. Har Powershift i bilen men upplever inte alls lådan som hetsig, tycker tvärtom att den växlar mycket bra och nästintill sömnlöst. Nu har jag visserligen bara provat DSG ett par gånger och det var ett par år sedan, kan hända att den är ännu lite bättre. Kraften i motorn räcker till, åtminstone för oss som i princip enbart åker en eller två personer i bilen och väldigt sällan med last. Kan varmt rekommendera T4 för den som söker en billig, men helt okej, instegsmotor.

Enda nackdelen med PS som jag ser det är att den kan bli lite osäker och ryckig när man behöver finmanöverera lite, i mitt fall när man ska uppför den lutande garageuppfarten. Löses genom att lägga i ettan manuellt och på så sätt "låsa" den.
av mattish
Linqid skrev:Jag är jättenöjd med T4-motorn. Har Powershift i bilen men upplever inte alls lådan som hetsig, tycker tvärtom att den växlar mycket bra och nästintill sömnlöst. Nu har jag visserligen bara provat DSG ett par gånger och det var ett par år sedan, kan hända att den är ännu lite bättre. Kraften i motorn räcker till, åtminstone för oss som i princip enbart åker en eller två personer i bilen och väldigt sällan med last. Kan varmt rekommendera T4 för den som söker en billig, men helt okej, instegsmotor.

Enda nackdelen med PS som jag ser det är att den kan bli lite osäker och ryckig när man behöver finmanöverera lite, i mitt fall när man ska uppför den lutande garageuppfarten. Löses genom att lägga i ettan manuellt och på så sätt "låsa" den.

Lådan är ju adaptiv och jag körde en hyrbil, man vet ju inte hur bilen är körd innan. Det märker jag på min dsg när man ändrat körstil och nollat datorn, väldigt stor skillnad faktiskt.
av perhall
T4 är en kanonbra motor om man nöjer sig med måttlig effekt och den är ju hur som helst snabbare än en D2. Känns dock slöare än D3 till vardags men vid snabb landsvägs- och motorvägskörning kroknar även D3 och då är T4 stråt vassare, vill jag mena. På V70 kostar T4 60 000 mindre än D3, på V40 kostar de lika så helt klart är priset bra för T4/F. Jag upplever MY12 som tystare och mjukare än MY11 T4 som jag hade tidigare. Vet inte vad som har ändrats men kanske något i samband med att s/s infördes för den startar ju på 1/10 sek nu. Förbrukning har jag inte märkt någon skillnad. F har f ö inte s/s men borde ha fått en del övriga motoruppgraderingar. /PH
av MattiasD
Det finns ingen anledning att välja den 30000 kr dyrare DRIVe framför T4F. Varken ur ekonomisk eller miljömässig synvinkel. Jag är nöjd med T4F även om motorljudet ibland kan vara lite tamt men så kommer jag från 2.5FT :) Förbrukning med automat och adaptivfarthållare ligger just nu på 1l/mil. Omräknat till diesel är det 0.65 l/mil.

Mattish, vad jobbar du på för företag som tvingar anställda att välja dieselbil? Maila gärna artiklarna från WHO och Oslostad till de ansvariga på ditt företag.
av s6025t
MattiasD skrev:Det finns ingen anledning att välja den 30000 kr dyrare DRIVe framför T4F. Varken ur ekonomisk eller miljömässig synvinkel. Jag är nöjd med T4F även om motorljudet ibland kan vara lite tamt men så kommer jag från 2.5FT :) Förbrukning med automat och adaptivfarthållare ligger just nu på 1l/mil. Omräknat till diesel är det 0.65 l/mil.

Mattish, vad jobbar du på för företag som tvingar anställda att välja dieselbil? Maila gärna artiklarna från WHO och Oslostad till de ansvariga på ditt företag.

Glöm inte o skicka med denna artikel ETANOL är väl minst lika farligt som nått annat drivmedel i slutändan.... http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... isk-754640
av MattiasD
s6025t skrev:
MattiasD skrev:Det finns ingen anledning att välja den 30000 kr dyrare DRIVe framför T4F. Varken ur ekonomisk eller miljömässig synvinkel. Jag är nöjd med T4F även om motorljudet ibland kan vara lite tamt men så kommer jag från 2.5FT :) Förbrukning med automat och adaptivfarthållare ligger just nu på 1l/mil. Omräknat till diesel är det 0.65 l/mil.

Glöm inte o skicka med denna artikel ETANOL är väl minst lika farligt som nått annat drivmedel i slutändan.... http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... isk-754640
Det gäller återigen kall motor. Alla de här varningsartiklarna har gällt kall motor. En dieselmotor (och alla förbränningsmotorer) släpper troligen ut ekvivalenta eller värre saker innan den är varm. Men även efter att dieselmotorn är varm (om det ens blir varm under vintern) släpper dieselmotorn ut hälsofarliga emmisioner som gjort att bla WHO och Oslostad agerat. Det är en väsentlig skillnad .

Frågan är vad som menas med "tills förgasaren är varm och det kan ta 30 minuter". Är det en felskrivning och det är katalysatorn som menas, då handlar det snarare om minuter innan katalysatorn är tänd. Om det verkligen är förgasare som menas, då är det inte alls relavant för de flesta förgasarbilar ligger på skroten.
av mattish
Företaget vill ha garanterade restvärden. Etanolbilarna går en väldig osäker framtid till mötes enligt de som värderar bilar. Plus att dom tjänar mer pengar på oss om vi måste köpa en dyrare bil. Just nu skiter jag i vilket eftersom D2an är färdig. Sen är det väldigt skönt att inte behöva tanka så ofta, trots att det egentligen inte handlar om mer pengar :lol:
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]