Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sotilas
Hej!

Har sedan några dagar tillbaka problem med backsensorerna på vår V70 III D5 AWD -08.
Den vänstra indikerar hinder HELA tiden.
När jag kände med handen på baksidan av stötfångaren kunde jag konstatera att det satt ett halvt jordbruk runt sensorkroppen, så det har jag rensat bort, men problemet kvarstår.
Därför undrar jag följande:

1) Eftersom sensorn och dess infästning är åtkomlig underifrån - går det att byta den själv eller är det något system som får spader då?
2) Om man kopplar ur sensorn, blir det livat då eller tystnar det (Alltså motsvarande NC/NO)?
3) Är det ett företag som kräver riskkapital från galen miljardär att lämna in bilen på volvo och få det fixat eller är det överkomligt?
4) Krävs det någon form av återställning av dator i bilen efter byte av sensor eller kan man utföra operationen hemmavid?
5) Vad kostar det att köpa en dylik sensor och var gör man det (om det går att göra någon annan stans än volvo of course)?
6) Om man beställer byte hos verkstad, lackas sensorn då eller kostar det extra att få eländet lackat?

Extrafråga:
7) VARFÖR behöver man ha en mekaniker och en datatekniker när man vill ha extraljus monterade på bilen nu för tiden - förr anslöt man sitt relä och var glad!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen till forumet till att börja med!

Svårt att säga vad som är fel utan att ha felsökt din bil.
Låter dock troligt att sensorn fått spader. Min gissning är att det inte är så kostsamt att låta en verkstad byta den åt dig.

Vad det gäller din sista fråga så går det precis lika bra att koppla in extraljus som det gjorde förr i tiden. Sätter man bara relä till ljusen och en diodbygga inkopplad enligt beskrivningen som finns i tråden längst upp i denna forumsdelen. Den heter något i stil med länkar el-trådar.

Sen tänkte jag vara töntigt petig och säga att din bil heter V70II, inte tre eftersom Volvo av någon konstig anledning valde att kalla tvån för N . Nåväl. Välkommen till forumet hur som helst och lycka till med bilen!
Användarvisningsbild
av apersson850
Vill man ha möjligheten att koppla in/ur extraljusen via displayen (Sensus), så behövs datatekniken för den uppdateringen. Men om man inte bryr sig om det så kvittar det ju.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]