Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasGLT
Hejsan.
Jag funderar lite på laman i instrumentet som i instruktionsboken kallas "blinkers på släp". Jag har låtit montera ett löstagbart drag på bilen och har väl inte tänkt så mycket på det men kom igår på att lampan blinkade in min förra V70 men inte i den nuvarande. Är det en programmeringssak eller finns annat som gör att lampan inte blinkar med när man använder blinkersen.
Användarvisningsbild
av AWWD
På min XC70 -08 blinkade lampan från början (köpte bilen beg i sept -10), men efter en programuppdatering i samband med service försvann blinkandet. "Bryter väl mot någon EU-regel att det blinkade" trodde meken...

/awwd
Användarvisningsbild
av apersson850
Finns ingen sån lampa längre på min XC70 2012. Däremot kommer det ett meddelande om att blinkers är ur funktion, om TRM (Trailer Module) inte kan känna av blinkerslampan.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Min slutade också att blinka efter service 2.0 uppdatering, synd.

Blinkers på släp
Symbolen blinkar när körriktningsvisarna
används och släpet är inkopplat. Om symbolen
blinkar snabbare är någon av bilens eller släpets
lampor trasiga

/Kalle
av AndreasGLT
OK, då vet jag. Jag hade nytta av lampan då jag har nåt glapp i sladden på släpet och märkte av det ifall lampan slutade fungera i den förra V70n. Trågit att de valt att ta bort funktionen.
Som sagt, jag vet inte hur det är på de bilar som är lite äldre, men i min XC70 2012 har lampan ersatts av ett meddelande om ifall en blinkerslampa tappats bort istället. Visas i displayen vid behov. På min gamla 854 från 1994 hade jag också kontrollampa för släpvagnsblinkers, men det var ju ett tag sedan den var modern...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Fick svar från volvo idag

Hej Kalle!

Tack för ditt mail.

Vi rekommenderar dig att ta en kontakt med din Volvo handlare där du gjort din 2.0 Service och hör vilka funktioner som ingår och inte med uppdateringen av mjukvaran.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Christoffer Moen

Jag har använt en vanlig 2 eller 3-armad fr&a[…]

Till powerflex behövs bara en större pol[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter d&au[…]

Volvo V50, elfel m.m.

@Erik Å , Grejen är att jag tre st m&[…]