- sön 13 maj 2012, 20:38
For ikke mange dager siden så var det tyver på ferde på Sunnmøre i Norge (igjen) og stjal airbager fra nye biler (Toyota, Honda og Suzuki): http://www.morenytt.no/nyheiter/article3110473.ece.
Vil slike tyverier være mulig i en forholdsvis ny Volvo med alarm? Det virker som om tyvene har knust siderute, åpnet panser via hendel i kupe, koplet fra hovedbatteri og deretter åpnet førerdør og så fjernet airbag.
Jeg innbiller meg at en potensiell tyv møter på en del hindere i en nyere Volvo med god sikring: laminerte ruter hele veien rundt (vanskelig å knuse, tar tid), alarm med bevegelsessensor i kupeen, alarm på panserlås, backupbatteri i alarmenhet (som gjør at alarmen uler selv med hovedbatteriet frakoplet), låst låseleie som gjør at man ikke får opp dørene uten å ha tilgang til nøkkel eller fjernstyring (går ikke an å åpne døren via innvendig døråpner).
Er vi bedre sikret med en nyere Volvo enn hos gjennomsnittsbilene rundt oss?
Vil slike tyverier være mulig i en forholdsvis ny Volvo med alarm? Det virker som om tyvene har knust siderute, åpnet panser via hendel i kupe, koplet fra hovedbatteri og deretter åpnet førerdør og så fjernet airbag.
Jeg innbiller meg at en potensiell tyv møter på en del hindere i en nyere Volvo med god sikring: laminerte ruter hele veien rundt (vanskelig å knuse, tar tid), alarm med bevegelsessensor i kupeen, alarm på panserlås, backupbatteri i alarmenhet (som gjør at alarmen uler selv med hovedbatteriet frakoplet), låst låseleie som gjør at man ikke får opp dørene uten å ha tilgang til nøkkel eller fjernstyring (går ikke an å åpne døren via innvendig døråpner).
Er vi bedre sikret med en nyere Volvo enn hos gjennomsnittsbilene rundt oss?
XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
Tidligere biler:
XC70 D5 Summum 2009 Caper green
V70 D5 Summum - 2007 svart
V70R AWD - 1999 sølv metallic
850 stv - 1996 grønn
Tidligere biler:
XC70 D5 Summum 2009 Caper green
V70 D5 Summum - 2007 svart
V70R AWD - 1999 sølv metallic
850 stv - 1996 grønn