Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
innan jag startar bilen startar motorfläkten -även när bilen är kall !!
är det för ev. bensinångor ?

bilen 2.5ft -09 summun .man
av Mr T
Det är nog utvädringsfunktionen som kör, precis som Stefan N skriver.

Den startar när du låser upp med fjärren och slutar när du öppnar en dörr eller bakluckan. Tanken är väl att vädra ut ångorna från plasten. Förmodligen är det effektivare att hålla inne låsa-upp-knappen så att alla fyra rutor åker ner så vädrar det nog ut fortare. =)

Vill minnas att funktionen upphör efter ca 4 år.

//Mr T
av AndS
Mr T skrev:Det är nog utvädringsfunktionen som kör, precis som Stefan N skriver.

Den startar när du låser upp med fjärren och slutar när du öppnar en dörr eller bakluckan. Tanken är väl att vädra ut ångorna från plasten. Förmodligen är det effektivare att hålla inne låsa-upp-knappen så att alla fyra rutor åker ner så vädrar det nog ut fortare. =)

Vill minnas att funktionen upphör efter ca 4 år.

//Mr T
Vår blev fyra år i mars men fläkten startar när man låser upp bilen. Men har också hört "rykte" att funktionen ska försvinna vid viss ålder på bilen.
av Desmodue
Min funkar också efter fyra år, jag tycker det är suveränt med utvädringsfunktionen.
Jag tror ju att det funkar bättre än att köra ner rutorna om det är vindstilla och man kan ju alltid köra ner rutorna samtidigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
I instruktionsboken står det fyra år, men det kanske inte stämmer till 100%?!

/Martin
av Desmodue
MartinS skrev:I instruktionsboken står det fyra år, men det kanske inte stämmer till 100%?!

/Martin
Nix, jag väntade spänt på fyraårsdagen men inget hände och den startar precis likadant som förut.
Oktober 2007 fror jag min bil tillverkades.
Antagligen så har de ändrat det i någon uppdatering eller så stämmer inte boken.
av Moody
Våran V70 byggd 2007-07 har slutat blåsa vid upplåsning. Den slutade för några månader sen så gränsen verkar passeras runt 4 1/2 år
av volvomatte
min 2012a har jag aldrig hört detta på? är det något man kan aktivera genom att trycka på något specielt sett på fjärrdosan lr liknande?
av KalleH
Hej!

Den här funktionen fungerar inte på min XC70 MY12. Hade en S60 MY11 innan och där märktes funktionen mycket tydligt. Dock när man har keyless så känns funktionen rätt meningslös då kupéfläkten sätter igång när man drar i handtaget och stängs av när man öppnar dörren, dvs den är på kanske 1-2 sekunder så det är inget direkt jag saknar.

Mvh, Kalle.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]