Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seppuko
Hej

Har nu ägnat ett par dagar till lite forskande. Har för närvarande en V70 2.5T -06 som jag är väldigt nöjd med. Men soppapriserna verkar ju inte ge med sig och 7 mil om dagen till arbete renderar i c:a 2-3 tankar i månaden, och det är ju c:a 1000kr per tank.

Har varit i valet och kvalet på att köpa en liten andrabil, men på grund av min ålder (30) så verkar det som att försäkringen kommer bli ganska hög, lägg därtill in ett eventuellt lån, om än litet så undrar jag inte om det är bättre att byta ut stora bilen mot en låt säga 2.5FT.

Många av trådarna på detta forum har ju avhandlat snittförbrukningen vilken verkar vara på 0.9 på bensin och runt 1.4 på etanol. Men trådarna som avhandlar detta är från 09, då skillnaden mot etanol och bensin inte var lika stor som idag. Idag kostar etanolen 9.50 på min lokala mack medans bensinen kostar 14.9. Så min stora fråga blir, förutom ny och fräschare bil, kommer jag inte ekonomiskt tjäna på att byta ut mot en 2.5FT -09 och köra på etanol? Och sedan om etanolen blir dyrare så kommer ju snittförbrukningen vara densamme om jag då kör "nya" bilen på bensin.

Har massor med mer frågor på lager, men tar det senare vid intresse. Tack på förhand.
av jpennerb
Det är väl svårt att "tjäna" på att köpa sig en nyare bil. Sen beroende på hur man räknar och vad man jämför med så blir kalkylerna olika. Att köra på etanol jämfört mot bensin så gör det ca 2-2.5kr/mil. Beroende på om man kör i stan eller landsväg. En fördel med en "miljöbil" som 2.5ft är så har man en lägre skatt(1590kr för mig med automat) mot en vanlig 2.5t automat som ligger på 2920kr
Senast redigerad av 2 jpennerb, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har kört två etanolare innan den jag har nu (först en MY08 i 7.000 mil och sedan en MY10 i 6.000 mil). Jag låg på 0,92 för blyfri och 1,2 med E85. Under hela denna tid var etanolen aldrig dyrare än bensin. Det var en period då de var ungefär lika dyra men i snitt skulle jag gissa att det skilt ca 1,50 per mil till etanolens fördel. När jag körde tungt lastad så gick den dessutom väldigt snålt med E85.

Nu är E85 subventionerad och det kan ju upphöra vilket kan vara en osäkerhet. Jag gissar iaf att det finns gott om 2,5FT där ute då det såldes en himla massa i olika kampanjer under 2009-2011.

Om det är den bästa bilen eller ej hänger även på hur långt du kör per år, körstil etc.
av Rådlös
En beräkningsfaktor i jämförelse mellan bensin och E85 är 1,3. Man multiplicerar det aktuella E85-priset med 1,3. Så länge man kommer under det aktuella bensinpriset så är det ju vinst på den delen. Sedan tillkommer ju en massa annat som servicar m.m. Men dår blir det inte lika enkelt för det beror ju på hur man kör och hur långt man kör om året etc. etc. Så där finns nog inget generellt svar. I alla fall ett mycket mer komplicerat svar som kommer att variera från bilist till bilist.
1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen på E85 jämfört med bensin.
Min V70 2.0F -08 drar 1,18 L E85/mil. Uträknat på långmilskörning. Jag har aldrig kört den på enbart bensin, så jag vet inte vad den drar i det läget.
av perhall
Det finns massor av aspekter kring detta. I vissa, men få, fall bereder etanolbilar mer problem än bensinbilar. Kan bli dyrt. Samma sak med en och annan D5-motor som har rasat. 2,5T/FT är i grunden en mycket solid motor. jag tror inte att den håller sämre än en T4 el T5 med ren bensindrift - T4/T5 är mindre beprövade och nyare motorer med direktinsprutning m m.

Det står i någon tråd nyligen om att 2,5FT kan behöva ventiljustering för en massa tusenlappar vid 9000 mil - kan vara något att beakta.

Om man kör max ca 1500 mil/år spelar de kortare serviceintervallerna ingen roll, eftersom det är oljebyte 1 gång per år och stor service vartannat år som gäller oavsett 2,5T el 2,5FT
PH
av Jimpen89
perhall skrev:Det finns massor av aspekter kring detta. I vissa, men få, fall bereder etanolbilar mer problem än bensinbilar. Kan bli dyrt. Samma sak med en och annan D5-motor som har rasat. 2,5T/FT är i grunden en mycket solid motor. jag tror inte att den håller sämre än en T4 el T5 med ren bensindrift - T4/T5 är mindre beprövade och nyare motorer med direktinsprutning m m.

Det står i någon tråd nyligen om att 2,5FT kan behöva ventiljustering för en massa tusenlappar vid 9000 mil - kan vara något att beakta.

Om man kör max ca 1500 mil/år spelar de kortare serviceintervallerna ingen roll, eftersom det är oljebyte 1 gång per år och stor service vartannat år som gäller oavsett 2,5T el 2,5FT
PH
Men det verkar inte gälla MY09.

Jag kör mycket långkörning med min 2.5 FT och den drar 1,1-1,2L E85/mil uppmätt vid pump. Jag är inte någon som har en tung högerfot, men ibland händer det att jag får det.

Det jag älskar mest är att man kan köra på 6:ans växel ofta då man kan köra bra sakta på den och ändå ökar farten bra då man gasar på.
I 100 km/h är motorvarvet 2000 rpm (finns tråd som anger detta exakt) vilket gör att man inte hör motorn vilket är skönt, men då retar man sig på vägbruset istället.

Det enda negativa är serviceintervallet på 1500 mil.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]