Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av torparen
Hej på er!

Önskar någon av er kan hjälpa mig lite grann.
Kompressorn till ac´n rasade igår med go rök som avslut. När jag öppnade huven var innersta remmen på generatorn helt veck. Måste vara den som driver ac´n kan jag tänka?

Polarn som var med ringde sin kompis samma kväll som det hände, han jobbar på en volvofirma varpå han sa att jag skulle kolla upp om detta gick på goodwill. Var på min lokala volvohandlare idag och mekanikern kunde inte se något ang detta. Dock ringde min vän senare idag igen efter pratat med sin kompis som var nyfiken om hur det gick. Han sa också då att de hade fått ett mail att det fortfarande gäller?!?
Finns det någon här som kan bekräfta detta ang -08? Skulle vara grymmt tacksam om man slapp ca: 10.000 kr i repkostnad om det nu beror på en mekaniker som inte kan hitta detta.

Svar önskas mer än gärna
av torparen
Kompisens kontakt på volvo nämnde att i det utskick de hade fått idag gällde det till 60 månader el likn. Känns bara lite torftigt att gå med hörsägen till min volvohandlare och påtala detta. Skulle bara vara tacksam om någon mer kunde bekräfta detta. Kändes faktiskt som killen på verkstan inte visste vad han kollade i sin burk om jag skall vara helt ärlig.
Borde finnas något ärende nr. el. likn på detta i sådana fall man kan påtala eller be han söka på.
av Droopy
Jomen det är ju inte hörsägen om han som jobbade på Volvo fått ett utskick idag, be att få en kopia och ta med dig, el be Volvohandlaren kolla upp det där med 60mån. Det borde vara en enkel sak för honom.

Är det 60mån från regdatum så är det 60mån.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Jag hörde om en sådan här incident häromdagen.
Hela motorn hade gått sönder.... Den reparationen skulle gå på goodwill. Vet inte årsmodell eller miltal. Bara att det är en blå D5:a :-)
Jag återkommer om jag får reda på något mer.

Är det någon som vet vad något mer om det här med kompressorerna. Tex. vilka årsmodeller gäller det. Har det bytts kompressorer på service osv... Känns riktigt olustigt att åka runt med en komponent som kan orsaka så kostsamma skador.

Mvh Andreas
av torparen
Japp då var det klart, Volvo står för skräpet till 100% och det känns som jag vunnit 12.000 kr idag ;-) och det var gött.
De har tydligen förlängt detta vad jag förstått till bilen är 60 månader.
Pizza och en öl får det bli ikväll.

Hade inte varit fel om man fick tillgång till de punkter som går på goodwill helt klart. Skulle vara bra att ha koll på de de har i listan för att man inte då råkar vänta tills tidsfristen gällande de saker går ur tid.

Ingen Volvomek som har de och kan lista på forumet? ;-)
av Droopy
torparen skrev:Japp då var det klart, Volvo står för skräpet till 100% och det känns som jag vunnit 12.000 kr idag ;-) och det var gött.

Hade inte varit fel om man fick tillgång till de punkter som går på goodwill helt klart. Skulle vara bra att ha koll på de de har i listan för att man inte då råkar vänta tills tidsfristen gällande de saker går ur tid.

Det skulle inte fungera så bra om alla kände till allt om som går på goodwill, men å andra sidan brukar det inte heller vara några problem att få saker åtgärdade på goodwill.
av Droopy
torparen skrev:Japp då var det klart, Volvo står för skräpet till 100% och det känns som jag vunnit 12.000 kr idag ;-) och det var gött.

Det skulle inte fungera så bra om alla kände till allt om som går på goodwill, du kan ju inte åka in och få massa saker åtgärdade i förväg bara för att det kan gå sönder, det fin ju massor som aldrig råkar ut för remhaveri med samma årsmodeller. men å andra sidan brukar det inte heller vara några problem att få saker åtgärdade på goodwill när olyckan väl är framme.
av torparen
Skulle absolut inte vilja veta för att springa å tjata på saker i förtid. Det hade varit till hjälp att veta de svaga punkterna då man själv kunnat hålla ögonen på dom kanske innan det blir större haverier... Som sagt innan detta hände tickkade det lite konstigt när jag satte på ac´n när jag stängde av den så slutade det. Eftersom jag inte trodde det var något större del på gång så gjorde jag heller inget.
Ren flax att inte remmen trasslade in sig i kamremmen och orsakat större följdhaverier, detta som då inte Volvo hade stått för och som jag då vart tvungen att punga ut i goa självriskpengar.

Tycke för min egna del att det hade varit intressant att veta de svaga punkterna, men inte att kanske Volvo offentliggjorde de för alla. Kanske fanns en läcka här på forumet ;-)
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]